Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe kilometry trasy S7 otwarte dla kierowców

Nowe kilometry trasy S7 otwarte dla kierowców fotolia.pl

Infrastruktura drogowa na Mazowszu przeszła w ostatnim czasie kluczową modernizację, która w znaczący sposób wpłynie na komfort i bezpieczeństwo podróży pomiędzy stolicą a północną częścią kraju. Zgodnie z harmonogramem inwestycyjnym, oddano do użytku kluczowe fragmenty drogi ekspresowej S7 na trasie Płońsk – Czosnów. Od 19 grudnia 2025 roku kierowcy mogą już w pełni korzystać z nowoczesnej, dwujezdniowej arterii o trzech pasach ruchu w każdym kierunku, co stanowi domknięcie ważnego etapu budowy korytarza transportowego łączącego Warszawę z Trójmiastem.

Łącznie udostępniono około 35 kilometrów trasy o parametrach drogi ekspresowej. Proces ten odbywał się etapami: pod koniec października 2025 roku do ruchu oddano niemal 10-kilometrowy odcinek pomiędzy Modlinem a Czosnowem. Zwieńczeniem prac w tym roku kalendarzowym jest udostępnienie kolejnych 25 kilometrów trasy, podzielonych na odcinki Modlin – Załuski (12 km) oraz Załuski – Płońsk Południe (12,9 km). 

Głównym założeniem zrealizowanych zadań inwestycyjnych było dostosowanie dotychczasowej drogi krajowej nr 7 do rygorystycznych wymogów trasy ekspresowej. Inwestycja ta była szczególnie wymagająca ze względu na konieczność prowadzenia prac przy zachowaniu ciągłości ruchu na jednej z najbardziej obciążonych arterii w kraju. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła całe przedsięwzięcie na trzy odcinki realizacyjne, co pozwoliło na sprawniejsze zarządzanie procesem budowlanym i logistyką.

Najważniejszą zmianą z punktu widzenia użytkowników dróg jest zwiększenie przepustowości. Wprowadzenie przekroju trzypasowego na obu jezdniach znacząco redukuje ryzyko powstawania zatorów, szczególnie w okresach szczytów wyjazdowych oraz w rejonie węzła Modlin, obsługującego ruch w kierunku międzynarodowego portu lotniczego. Nowa nawierzchnia, nowoczesne systemy odwodnienia, bariery energochłonne oraz ekrany akustyczne w miejscach zurbanizowanych to standardy, które mają zapewnić nie tylko szybkość przejazdu, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. 

Realizacja drogi ekspresowej S7 na odcinku Płońsk – Czosnów to projekt o ogromnej skali finansowej. Planowany całkowity koszt trzech zadań budowlanych wyniósł nieco ponad 2,8 mld zł. Tak kapitałochłonne przedsięwzięcie było możliwe dzięki znacznemu wsparciu ze środków zewnętrznych. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Kwota wsparcia wspólnotowego wyniosła nieco ponad 1,2 mld zł, co stanowi niemal połowę kosztów kwalifikowanych projektu.

Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla gospodarki regionu i kraju. Droga S7 jest częścią europejskiej trasy E77, łączącej kraje bałtyckie z Europą Środkową. Usprawnienie ruchu na wylocie z Warszawy w stronę Gdańska przekłada się na realne oszczędności czasu dla sektora transportowego oraz zwiększa atrakcyjność inwestycyjną terenów przyległych do nowo powstałych węzłów drogowych. 

Mimo sukcesu związanego z otwarciem odcinka do Płońska, proces budowy pełnej trasy S7 w kierunku stolicy jeszcze trwa. Obecnie uwaga drogowców i administracji publicznej skupia się na fragmencie Czosnów – Warszawa. Jest on podzielony na dwa kluczowe zadania:

  • Czosnów – Kiełpin. Ten 9-kilometrowy odcinek oczekuje obecnie na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przez Wojewodę Mazowieckiego. Przewiduje się, że procedury administracyjne zakończą się w I kwartale 2026 roku, co otworzy drogę do rozpoczęcia prac ziemnych i konstrukcyjnych.
  • Kiełpin – Warszawa, Ostatni, 12,9-kilometrowy fragment trasy, który wprowadzi ruch bezpośrednio do stolicy, jest na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej. Odbiór niezbędnych projektów planowany jest na II kwartał 2026 roku. Dopiero po uzyskaniu pozwolenia na budowę zostanie ogłoszony przetarg, który wyłoni wykonawcę prac budowlanych.

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach kierowcy zyskają w pełni bezkolizyjne i nowoczesne połączenie stolicy z północnym wybrzeżem Polski. Obecne oddanie do użytku 35 kilometrów trasy ekspresowej między Płońskiem a Czosnowem to milowy krok w stronę realizacji tego celu, drastycznie skracający czas podróży i podnoszący standardy bezpieczeństwa na Mazowszu.

Źródło: MI

Czw., 18 Gr. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś