27 października 2025 r. miało miejsce sygnowanie listu intencyjnego przez przedstawicieli PKP PLK SA, PKP SA oraz prezydent Kielc - Agatę Wojda, określającego wspólne założenia i kierunki działań przy realizacji projektu „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, etap III: Tumlin – Sitkówka-Nowiny” w granicach stolicy województwa świętokrzyskiego. W wydarzeniu uczestniczył również minister infrastruktury – Dariusz Klimczak.
W związku z tytułowym przedsięwzięciem PKP Polskie Linie Kolejowe SA podejmują już prace przygotowawcze celem rewitalizacji linii kolejowej nr 8 między Sitkówką Nowiny a Tumlinem, biegnącego przez teren Kielc. Planowana inwestycja ma przyczynić się do poprawy komunikacji w całym regionie, rozwinięcia sieci połączeń aglomeracyjnych i zwiększyć dostępność transportu kolejowego dla okolicznych mieszkańców. Przebudowa stacji stanowi również szansę na odnowienie i unowocześnienie centralnej części Kielc.
Minister zwrócił uwagę, że kolej od zawsze odgrywała w Kielcach szczególną rolę – była symbolem otwartości i rozwoju, a także ważnym elementem miejskiej tożsamości. Podkreślił, że podpisany list to nie tylko formalność, lecz także sygnał rozpoczęcia zmian, które odmienią przestrzeń wokół dworca i wprowadzą Kielce w nową fazę miejskiej nowoczesności. Jak dodał, przedsięwzięcie to przykład zgodnej współpracy samorządu, państwa i kolei, która może stać się motorem napędowym rozwoju całych miejskich dzielnic.
Planowana modernizacja przyniesie poprawę komunikacji w regionie i zwiększy dostępność transportu publicznego. Wspólnie z samorządem zarządca infrastruktury przygotuje kompleksowy projekt zmian dotyczących torowisk i układu drogowego w mieście. Projekt ten ma stworzyć podstawy do szeroko zakrojonej transformacji urbanistycznej, umożliwiającej zrównoważony rozwój Kielc w nadchodzących latach.
Podpisany list intencyjny stanowi kontynuację wcześniejszej współpracy, która określiła wstępne kierunki modernizacji centrum miasta w związku z planowanymi działaniami PKP PLK SA. Jednym z kluczowych założeń tej kooperacji jest zwiększenie wpływu inwestycji poza sam obszar kolejowy. W planach jest m.in. budowa nowego tunelu drogowego pod stacją oraz kładki pieszo-rowerowej łączącej dworzec kolejowy z dworcem autobusowym i ulicą Mielczarskiego.
Planowane przedsięwzięcie ma obejmować także powstanie nowych przystanków, tj.: Kielce Witosa przy ul. Morawieckiego oraz Kielce Podkarczówka oraz przeniesienie istniejącego przystanku Kielce Białogon w nowe miejsce. Konstrukcja nowych peronów ma ułatwiać wygodną przesiadkę między pociągami a autobusami. Rozważana jest także przebudowa łącznic kolejowych, celem wyprowadzenia ruchu towarowego poza ścisłe centrum stolicy województwa świętokrzyskiego.
Modernizacja linii kolejowej nr 8 to największe przedsięwzięcie realizowane przez PKP PLK SA w województwie świętokrzyskim. Projekt obejmuje odcinek Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów i został podzielony na trzy etapy. Pierwszy z nich, pomiędzy Kozłowem a Sędziszowem, rozpoczął się w 2024 roku. W maju bieżącego roku podpisano umowę na realizację prac na fragmencie Skarżysko-Kamienna – Tumlin, które są współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Niedawno ogłoszono również przetarg dotyczący modernizacji odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa.
Co istotne, inwestycja ma zapewnione stabilne, długoterminowe finansowanie, co jest wynikiem podpisania umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który przeznaczy na jej wsparcie nawet 450 milionów euro.
Źródło: MI