Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ostatni z ośmiu nowych pociągów już w trasie. Województwo Zachodniopomorskie inwestuje w kolej

Ostatni z ośmiu nowych pociągów już w trasie. Województwo Zachodniopomorskie inwestuje w kolej fot.canva

Kontrakt na dostawę ośmiu elektrycznych pociągów pasażerskich dla Województwa Zachodniopomorskiego został właśnie w pełni zrealizowany. Ostatni z nowoczesnych składów, wyprodukowanych przez firmę Newag, wyruszył na trasę we wtorek. Wartość całego projektu przekroczyła 260 milionów złotych, z czego aż 84 proc. stanowiło dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy.

Nowe Elektryczne Zespoły Trakcyjne typu Impuls rozwijają prędkość do 160 km/h i oferują komfortowe warunki podróży: 154 miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 stojące. Zaprojektowano również dwa stanowiska dla osób poruszających się na wózkach. Pociągi przystosowano do potrzeb pasażerów o szczególnych wymaganiach – pojawiły się 16 szerszych miejsc, m.in. dla kobiet w ciąży, oraz specjalna przestrzeń dla osób podróżujących z psami przewodnikami. Dodatkowo, w jednym z członów pociągu wydzielono strefę z podwyższonymi miejscami siedzącymi, przeznaczoną dla osób ze spektrum autyzmu. Udogodnienia objęły także rowerzystów – dla jednośladów przygotowano 16 stanowisk, zamiast dotychczasowych dziesięciu.

To jednak nie koniec inwestycji taborowych. Marszałek województwa Olgierd Geblewicz zapowiedział, że zarząd województwa pracuje już nad ogłoszeniem kolejnego przetargu – wstępnie planowanego na najbliższe tygodnie. Głównym jego założeniem miałby być zakup minimum trzech nowych pociągów. W przypadku uzyskania kolejnych funduszy z zewnętrznych źródeł, region ma zamiar skorzystać z przysługującego prawa opcji, by rozszerzyć zamówienie nawet do ośmiu lub dziesięciu jednostek. Samorząd liczy, że w przypadku ogłoszenia przetargu jeszcze w tym roku, nowy tabor mógłby pojawić się na torach w 2029 roku.

Nowe składy obsługiwać będą głównie połączenia regionalne – między innymi do Świnoujścia, Słupska, Kołobrzegu i Poznania. Jak podkreślają przedstawiciele spółki Polregio, są to trasy o dużym natężeniu ruchu, szczególnie rowerowego, dlatego zastosowane w nowych składach rozwiązania z pewnością miałyby tam pole do weryfikacji. Dyrektor Oddziału Zachodniopomorskiego spółki - Andrzej Chańko, zwrócił także uwagę na dodatkowe wyposażenie pojazdów, takie jak: klimatyzację, nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz defibrylatory, które już kilkukrotnie okazały się przydatne w sytuacjach nagłych i ratowały zdrowie pasażerów.

Czw., 23 Prn. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Mateusz Jabłoński