Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PKP PLK modernizuje linię otwocką za 1,4 mld zł

PKP PLK modernizuje linię otwocką za 1,4 mld zł fot.canva

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) podpisała umowę na rozbudowę ostatniego kluczowego odcinka trasy kolejowej Warszawa Wschodnia – Lublin. Inwestycja o wartości około 1,4 miliarda złotych obejmie modernizację i rozbudowę linii otwockiej, na fragmencie Warszawa Wawer – Otwock. Projekt, finansowany w ramach unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, ma się zakończyć w 2028 roku i znacząco skrócić czas podróży oraz zwiększyć przepustowość kluczowej trasy.

To ważna wiadomość dla pasażerów regularnie korzystających z połączeń aglomeracyjnych między Otwockiem a Warszawą. Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność infrastruktury kolejowej mają zachęcić jeszcze więcej osób do wyboru kolei w dojazdach do pracy i szkoły, co będzie miało pozytywne znaczenie dla całego regionu. 

Docelowym założeniem inwestycji jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych. W tym celu na odcinku Warszawa Wawer – Otwock wybudowane zostaną dwa dodatkowe tory. Nowy układ czterech torów między Warszawą Wschodnią a Otwockiem znacząco zwiększy przepustowość linii.

Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie liczby kursujących pociągów zarówno w aglomeracji (Warszawa – Otwock), jak i na trasie dalekobieżnej do Lublina. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych dokumentów, planowany czas przejazdu koleją między Warszawą a Lublinem ma skrócić się do około 90 minut. Obecnie najszybszy pociąg pokonuje tę trasę w 1 godzinę i 46 minut.

Warto zaznaczyć, że prace na linii otwockiej stanowią ostatni etap modernizacji całej trasy. W poprzednich latach PKP PLK dobudowały drugi tor między Otwockiem a Pilawą oraz przebudowały odcinek od Pilawy do Lublina, gdzie wybudowano także nowy przystanek Lublin Zachodni.

Inwestycja znacząco podniesie poziom bezpieczeństwa i skomunikowania miejscowości wzdłuż torów. Kluczowym elementem modernizacji jest likwidacja czterech przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn i zastąpienie ich bezkolizyjnymi rozwiązaniami:

  • Powstanie tunel drogowy w Radości.
  • Wybudowany zostanie tunel w Falenicy.
  • Zbudowany zostanie tunel w Józefowie.
  • Powstanie wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa.

Dla pieszych zaplanowano budowę aż 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowę istniejącego przejścia na stacji Warszawa Falenica.

Ponadto, rozbudowanych i zmodernizowanych zostanie osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica. Wszystkie obiekty zostaną wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej i będą w pełni przystosowane do obsługi pasażerów z ograniczoną mobilnością. Prace w zakresie modernizacji peronów zostały również uzgodnione z konserwatorem zabytków, aby w przypadkach historycznych, jak np. w Falenicy, zachować oryginalny wygląd wiat. 

Roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku. Już w pierwszej kolejności przewidziano budowę niezbędnej infrastruktury tymczasowej, która ma minimalizować utrudnienia w kolejnych etapach prac, w tym:

  • Powstaną perony tymczasowe na przystankach między Warszawą Wawer a Falenicą.
  • Wybudowane zostaną przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu oraz tzw. by-passy torowe.

Aby skrócić ogólny czas realizacji inwestycji, prace przygotowawcze rozpoczęły się już na początku 2025 roku. W ramach tych działań w Radości i Falenicy rozebrano budynki kolidujące z nowym układem drogowym, aby umożliwić budowę bezkolizyjnych skrzyżowań. Ponadto, przebudowano kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem, przenosząc ją z terenu kolejowego pod jezdnię, co jest kluczowe dla budowy przejść podziemnych.

W ramach projektu odremontowane zostaną istniejące mosty na rzece Świder, a także powstaną dwa nowe pod tory linii nr 506. Nowa linia kolejowa zostanie zabezpieczona przed hałasem poprzez budowę ekranów akustycznych porośniętych zielenią. Zakończenie całości robót budowlanych planowane jest na rok 2028.

Źródło: MI

Śr., 15 Prn. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś