Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

NaszEauto z nowym budżetem i szerszym wsparciem

NaszEauto z nowym budżetem i szerszym wsparciem fotolia.pl

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiły finalne zmiany w programie dofinansowania zakupu pojazdów zeroemisyjnych NaszEauto. Wprowadzone modyfikacje mają zwiększyć atrakcyjność programu i umożliwić szersze wykorzystanie ekologicznego transportu zarówno przez osoby prywatne, jak i instytucje publiczne oraz społeczne. Nowe zasady wejdą w życie w drugiej połowie października.

Całkowity budżet programu, finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO), zostanie zwiększony i wyniesie 1,1 mld złotych.

Rozszerzenie dla busów i dostawczych

Najważniejszą zmianą jest rozszerzenie wsparcia o nowe kategorie pojazdów:

  • M2 (małe busy do 5 ton).
  • N1 (samochody dostawcze do 3,5 tony).

Zwiększony zostanie także katalog beneficjentów. Do programu dołączą m.in. organizacje pozarządowe, parki narodowe, a także instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze.

Wysokość dopłat i zmiany w zasadach

Maksymalna kwota wsparcia została zróżnicowana w zależności od kategorii pojazdu:

  • Do 40 tys. zł dla pojazdów M1 (dla osób fizycznych, JDG i parków narodowych).
  • Do 600 tys. zł dla pojazdów M2.
  • Do 70 tys. zł dla pojazdów N1.

Program utrzyma premię za zezłomowanie starego pojazdu, ale z zastrzeżeniem, że zezłomowany samochód musi być tej samej kategorii co nabywany pojazd elektryczny. Natomiast nie będzie konieczności wpisania zezłomowanego pojazdu do środków trwałych.

NFOŚiGW usunął z projektu zapis o braku wsparcia dla pojazdów z naliczonym podatkiem celnym, wychodząc naprzeciw uwagom zgłoszonym w konsultacjach. Z programu usunięto natomiast premię za niski dochód.

Kto skorzysta?

Modyfikacje mają zwiększyć zainteresowanie wsparciem, zwłaszcza wśród instytucji, które dotychczas nie mogły z niego korzystać, takich jak szkoły, szpitale, czy organizacje społeczne.

Wśród nowych beneficjentów pojazdów M2 i N1 są m.in.:

  • Organizacje pozarządowe.
  • Parki narodowe.
  • Państwowe jednostki i osoby prawne realizujące zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze i lecznicze (w ramach kontraktu z NFZ).
  • Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki w zakresie placówek opiekuńczo-wychowawczych, działalności edukacyjnej oraz leczniczej (w ramach kontraktu z NFZ).

Więcej informacji o programie tutaj: https://naszeauto.gov.pl/o-programie/#terminy-i-forma-skladania-wnioskow.

Śr., 15 Prn. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Ewelina Kocemba