Oddanie do ruchu drugiej jezdni obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 oznacza zakończenie budowy polskiego odcinka Via Baltica. Tym samym domknięta została realizacja jednego z kluczowych korytarzy transportowych Europy, w całości sfinansowanego z Funduszy Europejskich.
Via Baltica to międzynarodowa trasa drogowa łącząca Warszawę z Tallinem w Estonii, przebiegająca przez Polskę, Litwę i Łotwę. Stanowi podstawowe połączenie drogowe krajów bałtyckich z Europą Zachodnią, a wraz z projektem Rail Baltica tworzy element transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
W Polsce Via Baltica liczy ponad 310 km i obejmuje drogi ekspresowe S8 i S61. Kolejne fragmenty były realizowane od 2004 roku, początkowo przy wsparciu Funduszu Spójności, a następnie z programów Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 oraz 2014–2020. Obecnie inwestycja finansowana jest z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Łączna wartość dofinansowania unijnego wyniosła prawie 3,3 mld zł. Dodatkowo, 110 km drogi ekspresowej S61 pomiędzy Szczuczynem a Budziskiem otrzymało wsparcie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości 379,6 mln euro.
Do pełnego ukończenia polskiej części Via Baltica brakowało jedynie drugiej jezdni obwodnicy Łomży. Udostępnienie tego fragmentu do ruchu zamyka proces budowy całej trasy.
Obwodnica Łomży powstała w ramach projektu „Budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Łomża Zachód – w. Stawiski – faza II”, współfinansowanego z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Wartość unijnego wsparcia wyniosła 245,9 mln zł. W sumie w ramach tego zadania zrealizowano 29,35 km nowej drogi ekspresowej, a jego najbardziej spektakularnym elementem jest najdłuższy most w województwie podlaskim, mierzący 1,2 km. Obiekt ten umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie trasy nad doliną Narwi i pełni również funkcję przejścia dla zwierząt.
Zakończenie budowy obwodnicy Łomży i całej Via Baltica w Polsce oznacza poprawę bezpieczeństwa, skrócenie czasu przejazdu oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości położonych wzdłuż dawnej drogi krajowej. To także istotne wzmocnienie transportu międzynarodowego pomiędzy Polską a krajami bałtyckimi i ważny element integracji europejskiej sieci transportowej TEN-T.
Źródło: funduszeeuropejskie.gov.pl