Budowa II linii metra w Warszawie to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w kraju i przykład na to, jak ogromne znaczenie mają fundusze unijne dla rozwoju transportu w Polsce. Łączna kwota dofinansowania wynosi już ponad 8,5 miliarda złotych. Dzięki temu możliwe jest nie tylko wydłużanie trasy metra, ale także zakup nowoczesnego taboru i powstawanie niezbędnej infrastruktury technicznej.
Obecnie powstają trzy nowe stacje – Połczyńska, Chrzanów i Lazurowa – a także stacja techniczno-postojowa Mory. Do obsługi odcinka zostało już zakupionych siedem składów. – To ogromna radość, kiedy Fundusze Europejskie przekładają się na takie inwestycje, które potem służą ludziom. A taką jest metro, które zrewolucjonizuje dojazd do dynamicznie rozwijających się terenów zachodniej Warszawy oraz powiatów graniczących ze stolicą – powiedział wiceminister Jan Szyszko.
Na kwotę ponad 8,5 mld zł wsparcia składają się trzy źródła dofinansowania:
- 3,6 mld zł z programu Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 (odcinek Rondo Daszyńskiego – Dworzec Wileński),
- 3,8 mld zł z programu Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 (Rondo Daszyńskiego – Bemowo oraz Dworzec Wileński – Bródno),
- 1,1 mld zł z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (Bemowo – Karolin wraz ze stacją techniczno-postojową).
Zakończenie budowy obecnego etapu II linii, czyli inwestycji „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, planowane jest na koniec 2026 roku.
Warszawa skutecznie sięga po unijne wsparcie także w innych obszarach transportu. Z programu FEnIKS 2021–2027 trafi do stolicy ponad 2 mld zł na rozwój systemu metra i tramwajów, a z Krajowego Planu Odbudowy zostanie sfinansowany zakup 92 nowych autobusów elektrycznych.
Inwestycje te przyczynią się do poprawy jakości transportu publicznego, zwiększenia integracji komunikacyjnej w aglomeracji i zapewnienia lepszej dostępności dla wszystkich mieszkańców – w tym osób ze szczególnymi potrzebami.
Fundusze Europejskie wspierają także rozwój transportu zrównoważonego w całej Polsce. W ramach programu FEnIKS podpisano już 60 umów na kwotę 5,5 mld zł. Dzięki nim powstaną węzły przesiadkowe m.in. w Rumi, Redzie, Oławie, Wieliczce i Bielsku-Białej, a także nowe linie tramwajowe w Gorzowie, Łodzi i na Śląsku. Do Bydgoszczy, Torunia i Szczecina trafią nowe tramwaje.
Metro w Warszawie to jednak inwestycja o szczególnym znaczeniu – nie tylko skróci czas podróży, lecz także zmieni układ komunikacyjny stolicy, ułatwi codzienne dojazdy tysiącom mieszkańców i pozwoli rozwijać się kolejnym dzielnicom miasta.
Źródło: MFiPR