Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PKP Intercity dotrze do małych i średnich miast - projekt otwarcia nowych połączeń kolejowych

PKP Intercity dotrze do małych i średnich miast - projekt otwarcia nowych połączeń kolejowych fotolia.pl

Przedstawiciele PKP Intercity na konferencji prasowej zorganizowanej 18 września 2025 r. poinformowali, że planują uruchomienie kilkunastu nowych tras kolejowych przebiegających przez małe i średnie miasta, dzięki czemu, według ich szacunków około pół miliona Polaków będzie mogło wsiąść do pociągu dalekobieżnego w swojej miejscowości, zaś ok. 3,5 mln mieszkańców w skali całego kraju będzie miała zwiększoną dostępność do pociągów dalekobieżnych. Zgodnie z zapowiedziami pierwsza z przewidzianych tras ma wystartować w grudniu 2025 r. Ponadto realizacja całego projektu ma być możliwa za sprawą nowego nabytku PKP Intercity w postaci taboru, w którego skład wchodzą hybrydowe zespoły trakcyjne, lokomotywy hybrydowe, a także klasyczne składy spalinowe.

Minister Infrastruktury - Dariusz Klimczak stwierdził, że wdrażany projekt jest otwarciem zupełnie nowego rozdziału w historii polskiej kolei dalekobieżnej, który pozwoli dotrzeć do 14 nowych miejscowości niebędących dotychczas uwzględnianych na mapie połączeń dalekobieżnych. Połączenia kolejowe mają tym samym objąć wszystkie regiony kraju oraz powrócić do miejsc, w których nie zatrzymywały się nawet od 40 lat. Cała inwestycja ma być przeprowadzona przy współpracy z polskimi producentami taboru.

Dla posłużenia się konkretnymi przykładami w kontekście zapowiadanego "renesansu kolei" należy wskazać, że pociągi dalekobieżne powrócą do Człuchowa oraz Czarnego po 20 latach, do Łomży, Chorzel czy Wielbarka - po 30 latach, zaś do Czaplinka oraz Złocieńca - po aż 40 latach. Oprócz powstania nowych połączeń kolejowych, zapowiedziano również rozbudowę oferty przewozowej także w miejscowościach, których mieszkańcy aktualnie mają możliwość korzystania z tylko jednego połączenia dalekobieżnego, jak np. Świdnica, Chojnice, Czersk, Krasnystaw oraz na liniach niezelektryfikowanych, np. do Jasła, Zagórza, Kostrzyna, czy Gorzowa Wielkopolskiego.

Wśród 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 22 składów spalinowych przewidziano następujące trasy:

  • Warszawa – Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
  • Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
  • Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
  • Warszawa – Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
  • Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
  • Warszawa – Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
  • Gdynia – Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
  • Poznań – Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
  • Kraków – Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
  • Kraków – Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);
  • Warszawa – Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
  • Gdynia – Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).

Pierwsze połączenia na trasie Gorzów Wielkopolski - Poznań mają zostać uruchomione jeszcze w grudniu tego roku. Kolejne połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy - w 2026 r. Reszta połączeń ma być regularnie uruchamiana w skorelowaniu z odbiorem kolejnych zespołów trakcyjnych. Zakupione tabory mają pochodzić od nowosądeckiej firmy NEWAG oraz bydgoskiej PESA. Nowe składy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach, a także indywidualne oświetlenie. Przewidziano także odpowiednie dostosowanie przestrzeni dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach. Wagony mają być również wyposażone w stojaki na rowery, automaty z przekąskami i napojami, a w zakresie rodzin z dziećmi - dostępne będą w stoliki ze stałą planszą do gry oraz schowkiem na kostkę.

Źródło: MI 

Czw., 18 Wrz. 2025 0 Komentarzy
Mateusz Jabłoński
Redaktor Mateusz Jabłoński