Ministerstwo Infrastruktury wprowadziło w życie nowe przepisy, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Rozporządzenie, które weszło w życie 27 sierpnia, wprowadza innowacyjne rozwiązania techniczne i organizacyjne, mające na celu prewencję wypadków i poprawę płynności ruchu.
Jedną z kluczowych zmian jest możliwość stosowania dodatkowego oznakowania. Zarządcy dróg mogą teraz wykorzystywać znaki aktywne, znaki o zmiennej treści oraz tablice tekstowe. Dodatkowo, w celu oddziaływania na percepcję kierowców, rozporządzenie pozwala na wprowadzenie oznakowania poziomego, takiego jak linie wibracyjne, progi zwalniające czy specjalna kolorystyka nawierzchni. Rozwiązania te mają zniechęcać do jazdy "na pamięć" i wymuszać większą ostrożność.
Nowe przepisy dają również możliwość realizacji większej liczby wariantów projektowania skrzyżowań, co pozwoli na lokalizowanie ich w miejscach, które dotychczas były niemożliwe do zagospodarowania. Dzięki temu, na przykład, budowa nowych linii kolejowych o dużej prędkości nie będzie stanowić bariery dla mieszkańców.
Rozporządzenie wprowadza także nowoczesne metody wykrywania przeszkód na przejazdach, w tym pętle indukcyjne, systemy radarowe, termowizję oraz czujniki ultradźwiękowe. Dodatkowo, w przejazdach kategorii B, rozporządzenie wprowadza wyspy lub separatory, które uniemożliwiają objazd zamkniętej półrogatki, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo w przypadku zamykania przejazdu.
Warto również zauważyć, że rozporządzenie na stałe implementuje rozwiązanie, które funkcjonowało wcześniej tymczasowo pod koniec 2024 roku. W przypadku czasowego wyłączenia czujników systemu przejazdowego na torach dwu- lub wielotorowych, nie będzie konieczności wprowadzania ograniczenia prędkości do 20 km/h dla pociągów na torze czynnym, co wpłynie pozytywnie na punktualność i przepustowość linii kolejowych.
Źródło: MI