Szczecin inwestuje w zrównoważony transport publiczny. 14 kilometrów nowych torów, zmodernizowane połączenia tramwajowe i cztery nowoczesne tramwaje – to efekt dwóch umów o dofinansowanie, które miasto podpisało w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Łączna wartość unijnego wsparcia to ponad 177,5 mln zł.
Dzięki podpisanym umowom Szczecin wkracza w kolejny etap modernizacji swojej sieci tramwajowej. Inwestycje obejmują zarówno przebudowę istniejących tras, jak i budowę nowych odcinków torowisk. Kluczowym celem jest poprawa dostępności transportu publicznego, skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie komfortu podróżowania.
Jednym z projektów, który zostanie zrealizowany dzięki unijnemu wsparciu, jest „Przebudowa torowisk tramwajowych w Szczecinie – etap II – Faza II”. W jego ramach zostanie zmodernizowane połączenie tramwajowe pomiędzy centrum miasta a dzielnicą Pomorzany – ważną trasą dla codziennych dojazdów mieszkańców.
Druga inwestycja – „Przebudowa ul. Szafera (od al. Wojska Polskiego do ul. Sosabowskiego) – etapy realizacyjne II i III (od ul. Romera do ul. Sosabowskiego) – układ torowy” – poprawi komunikację ze Śródmieściem i Dworcem Głównym. To kluczowe punkty na mapie Szczecina, istotne zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.
Na tym jednak nie kończą się inwestycje. W ramach tego samego programu unijnego spółka Tramwaje Szczecińskie uzyskała dodatkowe 33 mln zł dofinansowania na zakup czterech nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Nowy tabor będzie dostosowany do potrzeb wszystkich pasażerów, w tym osób z ograniczoną mobilnością. Przewidziane rozwiązania zapewnią większy komfort, bezpieczeństwo i łatwiejszy dostęp do usług transportowych.
Realizacja projektów nie tylko poprawi funkcjonalność miejskiego transportu, ale również wpisuje się w szeroko pojętą politykę zrównoważonego rozwoju. Nowe inwestycje mają kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska – ograniczają emisję spalin, zmniejszają hałas i przyczyniają się do zmniejszenia liczby samochodów osobowych w mieście.
Środki pozyskane przez Szczecin pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, który wspiera niskoemisyjny transport zbiorowy w miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Do lipca 2025 roku w ramach programu podpisano 18 umów o łącznej wartości 3,5 mld zł. Dalsze nabory, planowane na przełom lat 2025/2026, będą dotyczyć zakupu autobusów zeroemisyjnych – elektrycznych, wodorowych oraz trolejbusów.
Szczecin konsekwentnie rozwija nowoczesny system transportu miejskiego. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę i tabor szynowy poprawi się jakość życia mieszkańców, zwiększy się dostępność usług i możliwości przemieszczania się, a miasto stanie się atrakcyjniejsze zarówno dla obecnych, jak i przyszłych mieszkańców oraz turystów.
Żródło: MFiPR