Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

A2 coraz dłuższa

A2 coraz dłuższa fotolia.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała kolejne unijne wsparcie finansowe. Tym razem to 765 milionów złotych, które zostaną przeznaczone na budowę kluczowego odcinka autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską. Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), który wspiera rozwój nowoczesnej i zrównoważonej infrastruktury transportowej w Polsce.

Nowa inwestycja wpisuje się w długofalową strategię rozwoju sieci drogowej wschodniej części kraju, zapewniając sprawniejsze połączenie centralnej Polski z granicą wschodnią. To również znaczący krok w kierunku wzmocnienia korytarzy tranzytowych i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ponad 63 kilometry nowoczesnej autostrady

Planowana inwestycja obejmuje budowę ponad 63 km nowego odcinka autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską oraz niemal 2 km drogi ekspresowej S19 w rejonie węzła Łukowisko. W ramach projektu powstaną także trzy nowe węzły drogowe – Siedlce Wschód, Łukowisko oraz Biała Podlaska – które zapewnią płynny wjazd i zjazd z autostrady.

Projekt przewiduje również budowę czterech Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) – dwóch par w lokalizacjach Ługi Wielkie i Kolonia Sitnik – a także dwóch Obwodów Utrzymania Autostrady, niezbędnych do zarządzania infrastrukturą w długoterminowej perspektywie.

W realizację inwestycji wpisują się także liczne obiekty inżynieryjne: mosty, estakady, przepusty, wiadukty. Dodatkowo, przewidziano budowę dróg dojazdowych, kanalizacji deszczowej, ekranów akustycznych, barier energochłonnych oraz ogrodzeń zabezpieczających przed wtargnięciem zwierząt.

Prace budowlane w toku

Z czterech odcinków objętych inwestycją, trzy są obecnie w realizacji. Są to fragmenty: Siedlce Południe – Malinowiec, Malinowiec – Łukowisko oraz Łukowisko – Swory. Na ostatnim z odcinków – Swory – Biała Podlaska – uzyskano już decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Oddanie do ruchu całej trasy planowane jest jeszcze w tym roku, po zakończeniu prac na trzech pozostałych fragmentach.

Obecnie wykonawcy intensyfikują prace budowlane. Na głównej jezdni układane są kolejne warstwy nawierzchni, prowadzone są roboty przy budowie mostów i wiaduktów, trwa montaż ekranów dźwiękochłonnych, barier ochronnych oraz siatek ogrodzeniowych. Prowadzone są także prace związane z przebudową kolizji z infrastrukturą techniczną.

Wsparcie z FEnIKS i POIiŚ

Dofinansowanie w wysokości 765 mln zł stanowi część większego pakietu unijnych środków pozyskanych na rozwój infrastruktury drogowej w Polsce. Całkowity koszt budowy odcinka A2 między Siedlcami a Białą Podlaską przekracza 2,9 miliarda złotych, z czego 900 mln zł stanowi wydatki kwalifikowalne objęte wsparciem.

Z programu FEnIKS na budowę polskich dróg pozyskano już niemal 7,5 miliarda złotych. Wcześniej podpisano m.in. umowy na realizację innych odcinków autostrady A2 – od Mińska Mazowieckiego do Siedlec – oraz szeregu tras ekspresowych. Część projektów była finansowana równolegle z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 (POIiŚ) w ramach tzw. umów fazowanych.

Kolejny krok w stronę Wschodu

Autostrada A2 stanowi jedną z najważniejszych osi komunikacyjnych Polski, łączącą zachodnią i wschodnią granicę kraju. Oddanie do użytku odcinka Siedlce – Biała Podlaska nie tylko skróci czas podróży i poprawi komfort kierowców, ale również zwiększy potencjał inwestycyjny i gospodarczy regionu wschodniego.

Trwają już przygotowania do realizacji kolejnego etapu inwestycji – przedłużenia autostrady od Białej Podlaskiej do granicy państwa w miejscowości Dobryń. Ten 25-kilometrowy odcinek pozwoli na domknięcie strategicznego połączenia drogowego, wzmacniając pozycję Polski jako istotnego węzła transportowego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Źródło: GDDKiA

Śr., 18 Czrw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś