Podczas prestiżowych Międzynarodowych Targów Lotniczych w Le Bourget pod Paryżem polski narodowy przewoźnik – Polskie Linie Lotnicze LOT – ogłosił przełomowe zamówienie. Do 2031 roku do floty dołączy 40 nowoczesnych samolotów Airbus A220, a kolejne 44 maszyny pozostają w opcji zakupu. To jedno z największych zamówień w historii spółki i ważny krok w kierunku modernizacji regionalnej siatki połączeń.
Zakup obejmuje dwa warianty samolotów: A220-100 oraz A220-300. Maszyny te, w zależności od wersji, mogą pomieścić od 100 do 160 pasażerów i wykonywać loty na dystansie do 6 700 kilometrów. Nowa generacja samolotów regionalnych przynosi nie tylko wzrost komfortu pasażerów, ale także wymierne korzyści operacyjne i ekologiczne. Dzięki nowym technologiom możliwe jest ograniczenie emisji CO₂ i hałasu oraz osiągnięcie nawet 25-procentowej oszczędności w zużyciu paliwa na pasażera w porównaniu do starszych modeli.
Flota regionalna to trzon operacyjnej struktury LOT-u – odpowiada za około połowę oferowanych miejsc i ponad 65% wszystkich rejsów. Nowe samoloty będą zatem nie tylko narzędziem do poprawy efektywności, ale również wsparciem rozwoju siatki połączeń w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej i zapewnienie pasażerom szybszych i wygodniejszych przesiadek.
W ramach oficjalnych spotkań bilateralnych, strona polska rozmawiała z przedstawicielami Stanów Zjednoczonych oraz Francji. Jednym z głównych tematów była rola transportu w kontekście bieżących wyzwań geopolitycznych. Uzgodniono m.in. spotkanie polskich i amerykańskich przedstawicieli w Waszyngtonie w celu pogłębienia współpracy.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się również rozmowa na szczeblu ministerialnym między Polską a Francją. Omówiono tam dalszy rozwój współpracy w ramach Traktatu z Nancy – dokumentu ustanawiającego wzmocnioną współpracę i przyjaźń między oboma państwami. Mobilność i infrastruktura zostały oficjalnie włączone jako nowe obszary działań traktatowych, co może przynieść konkretne korzyści dla rozwoju sieci transportowej.
Ważnym tematem były także potrzeby finansowe Unii Europejskiej w perspektywie po 2027 roku. Polska wyraziła zdecydowane poparcie dla dalszego finansowania projektów infrastrukturalnych w ramach sieci TEN-T. Szacuje się, że do 2040 roku na ich realizację potrzeba będzie 845 miliardów euro. Przedstawiciele Polski podkreślili również konieczność zwiększenia inwestycji w mobilność wojskową jako element bezpieczeństwa kontynentu.
Zarówno Polska, jak i Francja wyraziły wspólną wolę działania na rzecz uczciwej konkurencji w europejskim transporcie towarowym. Zwrócono uwagę na potrzebę wypracowania rozwiązań zapobiegających nieuczciwym praktykom przewoźników spoza Unii Europejskiej.
Na marginesie targów odwiedzono również polskie stoisko narodowe, przygotowane przez Polską Agencję Kosmiczną oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Symbolicznym akcentem przyszłości sektora lotniczo-kosmicznego była zapowiedź kolejnego udziału Polaka w misji kosmicznej. Sławosz Uznański-Wiśniewski, członek załogi misji Ax-4, już niebawem wyruszy na Międzynarodową Stację Kosmiczną jako drugi obywatel Polski w przestrzeni kosmicznej.
Podpisanie umowy na zakup samolotów Airbus A220 oraz rozmowy na szczeblu międzynarodowym wyznaczają nowy etap w rozwoju polskiego sektora transportowego. Nowoczesna flota, rozbudowana infrastruktura i międzynarodowa współpraca mają stworzyć solidne fundamenty dla bezpiecznej i efektywnej mobilności w przyszłości.
Źródło: MI