Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kolej poprawia wyniki – mniej opóźnień i odwołań

Kolej poprawia wyniki – mniej opóźnień i odwołań fotolia.pl

W pierwszym kwartale 2025 roku punktualność pociągów pasażerskich wyniosła 92,85%, co oznacza niewielką poprawę w porównaniu do analogicznego okresu roku 2024, gdy wskaźnik ten wyniósł 92,57%. W tym samym okresie punktualność pociągów towarowych osiągnęła poziom 54,7%, co stanowi wzrost o niemal dwa punkty procentowe rok do roku.

Od stycznia do marca 2025 roku na polskich torach zrealizowano ponad 539,9 tysiąca przejazdów pociągów pasażerskich. To o 8,4% więcej niż w I kwartale 2024 roku, kiedy liczba ta wynosiła niespełna 498 tysięcy. Spośród wszystkich uruchomionych składów, 501,3 tys. dotarło do celu zgodnie z rozkładem lub z opóźnieniem nieprzekraczającym pięciu minut. Jednocześnie znacząco – bo aż o 44% – zmniejszyła się liczba odwołanych pociągów w porównaniu do zeszłego roku.

Najlepszy wynik punktualności wśród przewoźników pasażerskich odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD), osiągając 99,3%. Pociągi dalekobieżne obsługiwane przez PKP Intercity uzyskały wynik 78,9%, co oznacza niewielką poprawę względem 78,5% z pierwszego kwartału 2024 roku. PKP Intercity pozostało jedynym przewoźnikiem pasażerskim, którego wynik nie przekroczył poziomu 80%.

W segmencie przewozów towarowych od stycznia do marca uruchomiono 92,3 tysiąca pociągów. Z tego 50,5 tys. przybyło punktualnie, co przełożyło się na wskaźnik punktualności na poziomie 54,7%. Średni czas opóźnienia w przypadku przewozów krajowych wyniósł 577 minut, a w transporcie międzynarodowym – 402 minuty.

Według Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dr. inż. Ignacego Góry, poprawa punktualności to pozytywny sygnał dla całego sektora, choć nadal konieczne są działania w zakresie eliminowania głównych przyczyn opóźnień. Jak podkreślił, duży wpływ na punktualność mają problemy techniczne z taborem, których ograniczenie możliwe jest dzięki inwestycjom w nowoczesne składy i właściwe serwisowanie.

Najwięcej czasu opóźnień w I kwartale 2025 roku wygenerowały takie przyczyny jak awarie taboru (kod 64-2), zdarzenia z udziałem osób postronnych, w tym samobójstwa (90-5), czy trudne warunki atmosferyczne, w tym oblodzenia (83-11). Do często występujących przyczyn należały również wtórne opóźnienia wynikające z organizacji ruchu międzynarodowego, wydłużony czas przejazdu oraz błędy w organizacji prac modernizacyjnych.

Źródło: UTK

Czw., 5 Czrw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła