Rok 2024 okazał się przełomowy dla polskiej kolei pasażerskiej. Po raz pierwszy w XXI wieku liczba przewiezionych pasażerów w jednym województwie przekroczyła magiczną granicę 100 milionów. Liderem zestawienia zostało województwo mazowieckie, gdzie koleją podróżowało aż 105,9 mln osób – to aż o 8,4% więcej niż rok wcześniej.
To nie jedyny region z wyraźnym wzrostem zainteresowania koleją. W większości województw odnotowano rosnącą liczbę pasażerów, co potwierdza, że kolej w Polsce wraca do łask – i to z dużą siłą.
Na drugim miejscu znalazło się województwo pomorskie z wynikiem 78,3 mln pasażerów. Choć liczba podróżnych była niższa niż na Mazowszu, to tempo wzrostu – 10,3% – należało do najwyższych w kraju. Pomorskie od lat utrzymuje także pozycję lidera, jeśli chodzi o częstotliwość podróży. Średnio każdy mieszkaniec tego regionu odbył w ubiegłym roku aż 33 przejazdy pociągiem – to trzykrotnie więcej niż wynosi średnia krajowa.
Województwa wielkopolskie i dolnośląskie odnotowały bardzo zbliżone wyniki – odpowiednio 38,7 mln i 38,3 mln pasażerów. Również tam kolej zyskuje na popularności, ze wzrostami odpowiednio 6,5% i 4,1%.
Absolutnym rekordzistą pod względem dynamiki wzrostu liczby pasażerów zostało województwo małopolskie. Liczba odprawionych podróżnych wzrosła tam aż o 30,4% w porównaniu z rokiem 2023. To efekt inwestycji w infrastrukturę, rozwijania oferty aglomeracyjnej oraz coraz większej liczby mieszkańców, którzy decydują się na dojazdy koleją do pracy lub szkoły.
W zestawieniu znalazło się tylko jedno województwo, w którym liczba pasażerów spadła – świętokrzyskie. Spadek nie został jednak szczegółowo opisany, a jego przyczyny mogą mieć charakter lokalny lub wynikać z ograniczeń infrastrukturalnych.
Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2024 roku wskaźnik wykorzystania kolei w Polsce wyniósł 10,8. Oznacza to, że przeciętny mieszkaniec kraju odbył niemal 11 podróży koleją w ciągu roku. To najwyższy wynik od początku XXI wieku i dowód na rosnącą rolę tego środka transportu w codziennym życiu Polaków.
Wskaźnik ten znacząco przekracza średnią krajową w województwach pomorskim (33,2), mazowieckim, dolnośląskim i wielkopolskim, gdzie rozbudowane systemy połączeń aglomeracyjnych i lokalnych przyciągają setki tysięcy pasażerów każdego dnia.
We wszystkich województwach ponad połowa pasażerów została przewieziona w ramach połączeń lokalnych i aglomeracyjnych. Prym wiodą tu województwa pomorskie (91% udziału), dolnośląskie (85%) i mazowieckie (82%). To właśnie w tych regionach rozwinięto gęstą sieć połączeń miejskich i podmiejskich, które stanowią realną alternatywę dla transportu samochodowego.
Z kolei w województwach takich jak lubelskie czy podlaskie znacznie większy udział w rynku mają pociągi dalekobieżne – odpowiednio 46% i 44,9%. Jest to efekt mniejszego zagęszczenia miast oraz ograniczonej liczby połączeń aglomeracyjnych.
Z roku na rok Polacy coraz chętniej wybierają kolej jako środek codziennego transportu. Inwestycje w tabor, modernizacje linii kolejowych i lepsza koordynacja rozkładów jazdy sprawiają, że kolej staje się bardziej punktualna, komfortowa i konkurencyjna wobec innych środków transportu.
Rosnąca liczba pasażerów to sygnał dla władz samorządowych i centralnych, że dalszy rozwój sieci kolejowej to nie tylko konieczność, ale także ogromna szansa. Szczególnie w dobie wyzwań klimatycznych i potrzeby ograniczenia emisji CO₂, kolej jawi się jako środek transportu przyszłości – szybki, bezpieczny i ekologiczny.
Z pełną wersją raportu "Przewozy pasażerskie w województwach w 2024 r. Porównanie danych na przestrzeni lat 2023-2024" można zapoznać się TUTAJ.
Źródło: UTK