Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Technologia kontra wypadki – UE planuje drogowy przełom

Technologia kontra wypadki – UE planuje drogowy przełom fotolia.pl

Gdańsk przez jeden dzień stał się centrum europejskiej debaty na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podczas posiedzenia grupy wysokiego szczebla UE ds. BRD, zorganizowanego w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE, przedstawiciele państw członkowskich, Komisji Europejskiej oraz krajowych instytucji omawiali wspólne wyzwania i strategie mające na celu eliminację wypadków śmiertelnych na drogach Europy.

Wspólnotowa ambicja, zakładająca dążenie do zera ofiar śmiertelnych i ciężkich obrażeń na drogach UE, coraz mocniej zakorzenia się w strategiach państw członkowskich. Spotkanie w Gdańsku było okazją do wymiany doświadczeń w tym zakresie, prezentacji najnowszych trendów oraz analiz skuteczności dotychczasowych działań. Kluczowym tematem była nie tylko sama prewencja, ale też postęp technologiczny, który coraz silniej wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu.

Jednym z mocnych akcentów spotkania była prezentacja osiągnięć Polski, która w ciągu ostatniej dekady zanotowała 47-procentowy spadek liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Wskazano konkretne działania legislacyjne, inwestycyjne i edukacyjne, które przyczyniły się do tego wyniku. Polska stawiana była jako przykład kraju skutecznie wdrażającego kompleksowe podejście do BRD, łączącego politykę infrastrukturalną z systematycznym egzekwowaniem przepisów.

Komisja Europejska zaprezentowała również aktualny stan prac nad kluczowymi projektami legislacyjnymi. Trwają przygotowania do wdrożenia pakietu przepisów dotyczących zdatności pojazdów do ruchu drogowego. Zmiany obejmą m.in. harmonizację kontroli technicznych w całej Unii oraz zaostrzenie wymogów dopuszczenia pojazdów do eksploatacji. Równolegle procedowany jest pakiet BRD 2023, obejmujący dyrektywy dotyczące prawa jazdy, zakazów prowadzenia pojazdów o skutkach ogólnounijnych oraz systemu transgranicznej wymiany informacji o wykroczeniach.

Istotnym punktem obrad była dyskusja o wpływie nowych technologii na bezpieczeństwo na drogach. Eksperci analizowali możliwości, jakie stwarza rozwój pojazdów autonomicznych i wyposażonych w zaawansowaną telematykę. Choć potencjał tych rozwiązań jest ogromny – od eliminacji błędów ludzkich po efektywniejsze zarządzanie ruchem – pojawiają się również nowe wyzwania natury prawnej, technicznej i infrastrukturalnej. Kluczowe staje się więc dostosowanie nie tylko przepisów, ale również całego otoczenia drogowego do nadchodzącej transformacji.

Równolegle do unijnego spotkania odbywała się XV międzynarodowa konferencja GAMBIT 2025 – wydarzenie poświęcone kompleksowemu podejściu do bezpieczeństwa drogowego. Połączenie tych dwóch wydarzeń w jednym czasie i miejscu podkreśliło wagę synergii pomiędzy środowiskiem naukowym, eksperckim i administracyjnym w budowie skutecznych rozwiązań dla bezpieczeństwa transportu.

Gdańskie spotkanie potwierdziło, że przyszłość BRD w UE będzie oparta na interdyscyplinarnej współpracy, technologicznym zaawansowaniu oraz konsekwentnej realizacji celów strategicznych. Ambicja „wizji zero” przestaje być jedynie hasłem, a coraz częściej staje się realnym planem działania.

Źródło: MI

Czw., 29 Mj. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła