Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Transport drogowy rośnie w siłę, ale to morski nadal na czele

Transport drogowy rośnie w siłę, ale to morski nadal na czele fotolia.pl

W 2023 roku większość ładunków przewożonych na terenie Unii Europejskiej przemieszczała się drogą morską. Według opublikowanych właśnie danych Eurostatu, aż 67,4% całkowitej masy towarów, uwzględniając również odległość ich przewozu (tonokilometry), przetransportowano właśnie tą metodą. Tym samym transport morski pozostaje głównym filarem logistyki w UE, choć jego udział nieco spadł w porównaniu z rokiem 2013.

Transport drogowy towarów odpowiadał w 2023 roku za 25,3% przewozów, co oznacza wzrost o 2,8 punktu procentowego w ciągu ostatniej dekady. To właśnie transport drogowy był jedynym rodzajem przewozów, który zwiększył swój udział w ogólnej strukturze. Dla porównania – udział transportu morskiego spadł o 2 punkty procentowe, transportu wodnego śródlądowego o 0,6 pp, a kolejowego o 0,2 pp.

Transport kolejowy odpowiadał za 5,5% towarowego ruchu w UE, natomiast śródlądowe drogi wodne miały udział na poziomie 1,6%. Transport lotniczy pozostaje niszowy w tym zestawieniu – zaledwie 0,2% towarów zostało przewiezionych tą drogą.

Morskie giganty i liderzy transportu drogowego

Analiza danych pokazuje istotne różnice pomiędzy państwami członkowskimi. W 15 z 22 krajów posiadających dostęp do morza, transport morski był głównym kanałem przewozu towarów. W Portugalii, na Cyprze i w Grecji przewozy morskie stanowiły ponad 95% całego transportu – odpowiednio 98,2%, 96,5% i 96,4%.
Z kolei w państwach śródlądowych lub o silnie rozwiniętej infrastrukturze drogowej dominował transport kołowy. Największe udziały w transporcie drogowym miały: Luksemburg (84,5%), Czechy (77,7%) i Węgry (70,7%).

Silna pozycja kolei w regionie Europy Środkowo-Wschodniej

Choć ogólny udział transportu kolejowego w UE spadł, to w niektórych krajach kolej nadal odgrywa kluczową rolę. Największy udział kolei w przewozie towarów odnotowano na Litwie (31,7%), w Słowacji (30,1%), Austrii (29,1%) oraz w Słowenii (27,1%). Dane te potwierdzają znaczenie kolei w transporcie regionalnym i międzynarodowym w tej części kontynentu.

Transport śródlądowy i lotniczy – wciąż niszowe, ale ważne

Śródlądowe drogi wodne były najbardziej wykorzystywane w Rumunii, gdzie stanowiły 18,9% całego transportu. Znaczący udział tego rodzaju przewozów zanotowały także Holandia (11,7%) i Bułgaria (8,7%).

Transport lotniczy, choć minimalny w skali całej UE, w niektórych krajach zyskał większe znaczenie. Najwyższy udział przewozów lotniczych odnotowano w Rumunii (1,6%) i Luksemburgu (1,5%), a także na Węgrzech i Litwie (po 1,3%).

Transportowy krajobraz Europy się zmienia

Wyniki analizy Eurostatu wskazują na stabilną, choć delikatnie malejącą dominację transportu morskiego oraz rosnącą rolę przewozów drogowych w Europie. Wzrost znaczenia transportu drogowego może mieć związek z rozwojem e-commerce, zwiększoną mobilnością towarową w regionach wewnętrznych oraz rosnącą elastycznością dostaw. Dalsze zmiany w podziale modalnym będą zależeć m.in. od polityk klimatycznych, inwestycji w kolej i transport wodny oraz cyfryzacji logistyki.

Źródło: Eurostat

Śr., 23 Kw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła