Mieszkańcy Poznania zyskają nowe możliwości podróżowania koleją w aglomeracji poznańskiej. 27 maja 2024 r. Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych SA podpisali umowę na przygotowanie projektów wykonawczych i prace budowlane, które dostosują kolejową obwodnicę Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich. Ukończenie inwestycji za ok. 1,4 mld zł jest planowane do końca 2027 r.
W ramach umowy wykonawca opracuje projekty wykonawcze, które wskażą szczegółowe rozwiązania inwestycji. Dzięki inwestycji w Poznaniu powstanie nowy, sprawny system komunikacji kolejowej, który zapewni mieszkańcom aglomeracji dogodne podróże pociągiem w obrębie miasta i przyległych miejscowości.
Nowe przystanki zapewnią lepszy dostęp do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei. Mieszkańcy wygodnie wsiądą do pociągów z siedmiu nowych i jednego zmodernizowanego przystanku. Zostaną one wybudowane w dynamicznie rozwijających się dzielnicach Poznania: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś).
Wysokie perony pozwolą na wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Będą m.in. wiaty, ławki i jasne, ekologiczne oświetlenie, a także czytelne oznakowanie wraz z informacjami przydatnymi w podróży. Wszystkie przystanki zostaną przystosowane do potrzeb osób, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach innych projektów inwestycyjnych, przy peronach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i dogodnie zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu.
Pociągi sprawnie pojadą kolejową obwodnicą liczącą łącznie ok. 70 km, która obecnie wykorzystywana jest przede wszystkim do przewozu ładunków. Przebudowane będą m.in. tory i sieć trakcyjna, zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, odpowiadające za bezpieczny i płynny ruch po torach. W ramach prac powstanie także m.in. nowa łącznica między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo, a długa na ok. 1 km estakada kolejowa nad Wartą zostanie wyremontowana.
Wprowadzone zmiany do pierwotnego projektu inwestycji umożliwią zwiększenie efektywności przejazdów pociągów. Po modyfikacji układu torowego, m.in. wydłużeniu rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru jazdy oraz po zwiększeniu promieni łuków, możliwe będą przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie wyższą niż obecnie (aktualnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi na 20-90 km/h). Szacuje się, że przejazd pociągów całą obwodową trasą (od Poznania Głównego przez m.in. Franowo, Koziegłowy, Piątkowo do Poznania Głównego), uwzględniając zatrzymanie się pociągów na wszystkich przystankach, zajmie ok. 50 min.
Bezpieczeństwo zapewni nowe Lokalne Centrum Sterowania, z którego dyżurni ruchu będą nadzorować przejazdy pociągów, a także modernizacja 18 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania torów z drogą zyskają nową nawierzchnię, a 14 z nich także nowe zabezpieczenia: sygnalizacje i rogatki.
Źródło: MI