Dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę – tak będzie wyglądać pierwszy odcinek drogi ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą. Docelowo droga ta będzie elementem połączenia drogowego Szczecina z Warszawą.
S10 Suchań – Recz
Trasa rozpocznie się przed węzłem drogowym Suchań. Od tego miejsca droga odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła po nowym przebiegu na całym odcinku. Ominie od północy również Wapnicę i Recz. Na przecięciu z DW151 zlokalizowany zostanie węzeł drogowy Recz. Odcinek zakończy się około 1,2 km za nim.
W ramach inwestycji przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych – Suchań i Recz.
S10 Piecnik – Wałcz
Ten odcinek rozpocznie się przed węzłem drogowym Piecnik. Za nim trasa odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła nowym śladem między Górnicą Jeziorkiem. Na wschód od Piławy wejdzie w przebieg obecnej DK10 włączając się do istniejącego węzła Wałcz Zachód, na obwodnicy Wałcza w ciągu S10.
W ramach inwestycji przewidziano budowę węzła drogowego Piecnik.
Realizacja tych fragmentów S10 została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku. Inwestycje prowadzone będą w formule Projektuj i buduj. Wykonawcy mają 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) do Wojewody Zachodniopomorskiego i po uzyskaniu tej decyzji 22 miesiące na realizację robót budowlanych, Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
Budowę S10 między Szczecinem a Piłą podzielono na osiem odcinków realizacyjnych. Umowy dla pozostałych 6 odcinków zostaną podpisane w ciągu najbliższych tygodni.
Zakończenie realizacji drogi S10 na terenie Pomorza Zachodniego planowane jest w 2028 roku.
Ponad 113 km nowej drogi ekspresowej
W ramach inwestycji wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (skrzyżowanie z autostradą A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa na granicy Szczecina do końca obwodnicy Stargardu oraz 7 odcinków od Stargardu do Piły, z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza.
W nowym śladzie droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, m.in. Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła.
Docelowo trasa S10 będzie miała ok. 400 km długości i połączy Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej w okolicy Naruszewa, a bezpośredni dojazd do stolicy zapewni droga ekspresowa S7.
Źródło: MI