430 mln zł – na taką kwotę PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały z wykonawcą umowę na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna w ramach projektu Podłęże – Piekiełko. Wcześniejsze prace objęły obszary: Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz. Jednocześnie ogłoszono przetarg na wybór wykonawcy dla inwestycji na stacji Limanowa.
Realizacja poszczególnych etapów inwestycyjnych w ramach modernizacji linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz ma na celu reaktywowanie trasy i zapewnienie mieszkańcom dostępności do kolei. Nowy kontrakt jest ważnym krokiem w procesie inwestycyjnym dla wykonania całego przedsięwzięcia.
Zakres prac
Zgodnie z umową, wykonanie prac między Rabką Zaryte a Mszaną Dolną zapewni sprawne i wygodne podróże pociągiem. W ramach prac modernizacyjnych przewidziano m.in. przebudowę przystanków osobowych i stacji
w celu zapewnienia dostępności i komfortu wszystkim podróżnym.
Na stacji Mszana Dolna oraz na przystankach Mszana Dolna Marki i Raba Niżna wybudowane zostaną nowe, wysokie perony, które ułatwią wsiadanie do pociągów. Na tym jednak nie koniec. Na peronach znajdą się wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Z myślą o potrzebach osób niewidomych i niedowidzących powstanie oznakowanie z systemem ścieżek naprowadzających, a na stacji Mszana Dolna dodatkowo również przejście pod torami z windą.
Prace modernizacyjne obejmą także przebudowę obiektów inżynieryjnych, m.in. czterech mostów w Mszanie Dolnej nad rzeką Rabą i Mszanką oraz trzech wiaduktów w Mszanie Dolnej. Ma to zagwarantować sprawny i bezpieczny ruch kolejowy. Dzięki przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych i budowa dróg równoległych zwiększy się też bezpieczeństwo na torach i w komunikacji drogowej.
Nowe oblicze Limanowej
Efektem modernizacji linii kolejowej nr 104 ma być również komfortowa i dostępna dla wszystkich podróżnych stacja Limanowa. W tym celu został ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy zadania. Obejmuje prace na stacji oraz na odcinku o długości blisko 3,5 km. Chodzi tu m.in. o budowę nowych torów, peronów i przejść na stacji, z uwzględnieniem dostępności dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach zadania przewidziano również budowę dwóch wiaduktów oraz trzech mostów, a także prace w zakresie sieci trakcyjnej, urządzeń automatyki i sterowania ruchem kolejowym.
Finansowanie kolejnych odcinków na linii kolejowej nr 104 planowane jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie Podłęże – Piekiełko. Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.