Oficjalnie otwarto blisko 19 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 Moczydło-Miechów. Jest to ważny fragment legendarnego Traktu Krakowskiego, czyli jednego z najważniejszych szlaków naszego kraju. Inwestycja została zrealizowana dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich.
Droga łącząca obecną i dawną stolicę Polski od setek lat jest jednym z najważniejszych szlaków naszego kraju. W 1819 roku wytyczono zupełnie nowy Trakt Krakowski, przez Radom, Kielce i Jędrzejów, który zastąpił poprzedni prowadzący przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą. Po ponad 200 latach, wytyczony przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów kręty Trakt Krakowski - znany współcześnie jako droga krajowa nr 7, zostaje zastąpiony nową drogą ekspresową S7 dostosowaną do potrzeb nowoczesnego transportu. Dzięki tej nowoczesnej trasie rozwija się też Małopolska.
W ramach oddanej teraz inwestycji powstała dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu i rezerwa na trzeci pas) na odcinku Moczydło – węzeł Miechów, o długości ok. 18,7 km. Wybudowane zostały dwa węzły drogowe: Książ i Miechów oraz 24 obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty i estakada. W perspektywie uruchomione zostaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – Małoszów i Tochołów. Przygotowano także kilkadziesiąt przejść dla zwierząt.
Jak czytamy na stronie województwa małopolskiego - odcinek S7 Moczydło - Miechów jest częścią 55 kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:
- Moczydło – Miechów o dł. 18,7 km,
- Miechów – Szczepanowice o dł. 5,3 km,
- Szczepanowice – Widoma o dł. 13,1 km,
- Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska) o dł. 18,3 km.
Droga ekspresowa S7 będzie jednocześnie stanowić obwodnice dla 3 miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki.
Mieszkańcy Miechowa mogą teraz w ok. 2,5 godziny dojechać trasą S7 bezpośrednio do Warszawy, natomiast mieszkańcy Krakowa na taką możliwość muszą jeszcze poczekać. Dzięki oddaniu odcinka Moczydło - Miechów łączna długość odcinków drogi ekspresowej na północ od Krakowa wzrosła ponad dwukrotnie - do 31,8 km. Drugi funkcjonujący fragment tej trasy to otwarty w październiku 2021 roku 13-kilometrowy odcinek między węzłami Szczepanowice i Widoma.
W realizacji pozostaje jeszcze 23,6 km:
- 5,3 km między węzłami Miechów i Szczepanowice - planowane otwarcie sierpień 2024. Do czasu oddania tego odcinka na węźle w Miechowie będzie obowiązywała czasowa organizacja ruchu,
- 18,3 km od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta - planowane otwarcie listopad 2024.
Z końcem 2024 roku podróż pomiędzy Warszawą i Krakowem zajmie niespełna 3 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.
Źródło: małopolska.pl