Starostwa muszą być wzmocnione kompetencyjnie, organizacyjnie i finansowo w zakresie zarządzania ruchem na drogach lokalnych, a wymaga to pilnych rozwiązań prawnych.
Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich w jednym z przyjętych stanowisk wskazało na brak jakichkolwiek instrumentów, by starosta mógł egzekwować zatwierdzoną organizację ruchu w stosunku do dróg gminnych. W razie stwierdzenia nieprawidłowości organ zarządzający ruchem może jedynie żądać od jednostki odpowiedzialnej za utrzymanie drogi podjęcia czynności techniczno-organizacyjnych (np. wymiana zniszczonych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej). Jednakże aktualnie obowiązujące przepisy nie dają możliwości ostatecznego egzekwowania tych obowiązków od zarządcy drogi.
Co więcej, autorzy stanowiska wskazują, że stwierdzone przez starostę nieprawidłowości mogą być kierowane do zarządców dróg gminnych, jednakże mogą oni zignorować otrzymane pismo bez jakichkolwiek konsekwencji.
Skutkiem stanowiska ZO ZPP jest apel do Rządu i Parlamentu o wprowadzenie zmian w prawie, które wzmocnią uprawnienia organów zarządzających ruchem na drogach lokalnych.
Z treścią stanowisk XXIX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich można zapoznać się tutaj