Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Największy przetarg PKP Intercity

Największy przetarg PKP Intercity fotolia.pl

PKP Intercity ogłosiły największy w swojej historii przetarg na zakup nowego taboru kolejowego. Po realizacji zamówienia park taborowy przewoźnika powiększy się aż o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwia zakup dodatkowych 150 pojazdów. Dzięki temu znacząco poprawi się komfort podróżowania.

W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:

  • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
  • 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
  • 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
  • 38 wagonów restauracyjnych;
  • 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.

W przypadku skorzystania z prawa opcji, które umożliwia rozszerzenie zamówienia do łącznie 450 wagonów, każda z ww. kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk.

Rozpoczęcie dostaw wagonów zostało zaplanowane na 2025 rok. Nowe pojazdy, które rozpędzą się do 200 km/h, będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, będą zatrzymywać się w mniejszych ośrodkach, a także będą kursować za granicę. Wagony będą homologowane do wykorzystania na sieciach kolejowych Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Dzięki temu nowe jednostki będą mogły obsługiwać trasy:
  • Warszawa – Poznań – Berlin;
  • Warszawa – Poznań – Szczecin;
  • Gdynia – Warszawa – Katowice – Bohumin – Wiedeń;
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin;
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin;
  • Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga;
  • Kraków/Wrocław – Bohumin – Wiedeń.

Zakupione w przetargu ogłoszonym przez PKP Intercity wagony wprowadzą nowe standardy i wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce. Składy zostały zaprojektowane zgodnie z nowym podejściem do designu, które dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych. Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym i charakterystycznym standardem PKP Intercity.

Nowe wagony zostaną wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zastosowany zostanie system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny. Nowy design obejmuje również rozwiązania konfiguracji wnętrza. Wagony zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe.

Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami.

Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się również wagony restauracyjne.

Ogłoszony przetarg to kolejna część konsekwentnie realizowanej strategii inwestycyjnej narodowego przewoźnika „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Jej efekty już dziś widać na polskich torach, po których jeździ coraz więcej nowych i zmodernizowanych pojazdów w barwach PKP Intercity.

Źródło: MI

Śr., 9 Lst. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś