Resort gospodarki morskiej poinformował o założeniach ostatecznej koncepcji budowy Portu Centralnego, wybranej przez Zarząd Portu Gdańsk S.A. Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich – to tylko kilka z elementów Portu Centralnego, który powstanie w Porcie Gdańsk. Jak wskazał Minister Marek Gróbarczyk, ta inwestycja to właściwie budowa nowego portu. Ponadto Minister zapowiedział uchwalenie specustawy portowej, która ma przyspieszyć realizację strategicznych inwestycji, takich jak Port Centralny w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu.
Szczegóły
Autorzy koncepcji pracowali niemal rok, podczas którego przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną. W jej świetle Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.
Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł – uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Warto podkreślić, że Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.
Źródło: www.gov.pl