W świetle art. 40 ust. 12 ust. 1 u.d.p. wymierzenie kary za zajęcie pasa drogowego wymaga ustalenia w toku postępowania administracyjnego, że określony obiekt znajdował się w pasie drogowym, a podmiot, do którego ten obiekt należy, nie uzyskał zgody zarządcy drogi na zajęcie pasa drogowego. Ponadto dla obliczenia kary, niezbędne jest ustalenie obszaru zajęcia pasa drogowego (np. powierzchni reklamy, która znajduje się w pasie drogowym).
Kara stanowi bowiem 10-krotność opłaty za zajęcie pasa; opłatę tę oblicza się mnożąc liczbę metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawkę opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego i liczbę dni zajmowania pasa drogowego (zob. art. 40 ust. 4 u.d.p.).
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 maja 2017 r. II GSK 226/17
Źródło: CBOSA