W Czechach nowy system oznaczania pojazdów został wprowadzony w 2001 roku. Począwszy od maja 2004 roku zwykłe tablice rejestracyjne mają z lewej strony standardowy dla tablic rejestracyjnych krajów Unii Europejskich niebieski pasek z wieńcem dwunastu gwiazd w części górnej i wyróżnikiem państwa (CZ) w dolnej części. W dalszej części tablica rejestracyjna ma czarne znaki na białym tle.
Oznaczenie składa się z jednej cyfry, następującej po nim litery oznaczającej kraj (jednostkę podziału terytorialnego Czech, np. litera A oznacza Miasto Pragę, T – kraj morawsko-śląski) rejestracji pojazdu, a następnie pięciu cyfr, przy czym po trzech pierwszych znakach znajduje się przerwa (NLN NNNN). Po wyczerpaniu puli liczbowej przyjmuje się, że druga z występujących cyfr zostanie zastąpiona przez kolejne litery alfabetu.
Na tablicy tylnej w przerwie między grupą pierwszych trzech a kolejnych czterech znaków przyklejane są – jedna nad drugą – dwie naklejki: naklejkę ważności badania technicznego (na górze, czerwona) i naklejkę badania emisji spalin (na dole, zielona).
W Czechach wydawanych jest kilka rodzajów tablic specjalnych:
- tablice przedstawicielstw dyplomatycznych. Znaki na tych tablicach są niebieskie na białym tle; schemat oznaczania składa się z dwóch bloków – pierwszego złożonego z trzech cyfr, drugiego – zwierającego litery „CD” i dwie kolejne cyfry;
- tablice pojazdów zabytkowych – mają z lewej strony euro band, numer rejestracyjny składa się z dosuniętej do lewej strony tablicy litery „V” oraz czterocyfrowej liczby – dosuniętej do prawej strony;
- tablice eksportowe. Nie posiadają one eurobandu, oznaczenie składa się z dwóch grup znaków – w pierwszej znajduje się cyfra, litera oznaczająca kraj rejestracji i kolejna cyfra, w drugiej znajdują się dwie cyfry i litera „E”. Z prawej strony znajduje się wydzielony obszar – tabela z białymi znakami na czerwonym tle. Służy on do oznaczana terminu utraty ważności – roku i miesiąca. Oznaczenie następuje poprzez przebicie odpowiednich pól;
- tablice Sił Zbrojnych. Tablice te mają czarne znaki na białym tle. Oznaczenie składa się z dwóch grup znaków – w pierwszej znajdują się trzy cyfry, w drugim cztery cyfry rozdzielone myślnikiem na dwie grupy znaków po dwa. Tablice rejestracyjne tego typu nie mają euro bandu.
Jako ciekawostkę można dodać, że w starym systemie, obowiązującym do 2001 roku kolor tablicy rejestracyjnej był uzależniony od podmiotu, na który zarejestrowany został pojazd. Pojazdy osób fizycznych miały tło białe; pojazdy przedsiębiorstw (osób prawnych) – żółte. Wyróżnione też były pojazdy zarejestrowane przez cudzoziemców – miały żółte litery na błękitnym tle.