Jakiś czas temu odbył się Kongres Zarządców Dróg Powiatowych. Jak zwykle przy tej okazji rozmawiano o problemach z funkcjonowaniem infrastruktury drogowej.
Drogi powiatowe stanowią w ok 33% ogółu dróg publicznych, co nie przekłada się na sposoby ich wsparcia.
W związku z tym faktem ponownie pojawiły się konkretne postulaty zmian:
- Umożliwienie finansowania dróg powiatowych z Krajowego Funduszu Drogowego bądź stworzenie innego stabilnego mechanizmu wsparcia.
-
Podjęcie prac legislacyjnych dotyczących:
- ustalenia sposobu wyceny majątku drogowego,
- przeglądu dróg i obiektów mostowych oraz ich stanu technicznego,
- określenia metod wykonywania pomiarów natężenia ruchu w celu wyliczenia prognozy na potrzeby dokumentacji projektowych.
Ponadto w ramach nowych postulatów drogowcy zawnioskowali o :
- uregulowanie kwestii zawierania umów bądź porozumień przez zarządców dróg samorządowych z inwestorami realizującymi inwestycję na drogach wyższej kategorii (art. 16 ustawy),
- doprecyzowanie kompetencji zarządów dróg zapewniających skuteczność egzekwowania warunków zarządzania pasem drogowym w zakresie usuwania infrastruktury i obiektów utrudniających wykonywania obowiązków zarządcy (art. 39 ust 1 pkt 9),
- uszczegółowieni warunków i standardów utrzymywania poszczególnych elementów pasa drogowego,
- uregulowanie obowiązków i kompetencji w zakresie odprowadzania wód opadowych z pasa drogowego do odbiorników i innych urządzeń,
- doprecyzowanie obowiązku utrzymania zjazdów przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi poprzez umożliwienie zarządom nakazania przebudowy zjazdu w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości rozwiązań technicznych.
Jak podkreślono w stanowisku, jedną z potrzeb ogólnych jest tworzenie i doskonalenie płaszczyzny dialogu między przedstawicielami zarządcami dróg i merytorycznym Departamentem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.