10 maja Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport z badania wykonywania zadań przez transportowy dozór techniczny. Celem głównym kontroli była ocena sprawowanego przez TDT dozoru nad urządzeniami technicznymi w kontekście zapewnienia bezpiecznej ich eksploatacji. Ocenie podlegała również realizacja zadań dotyczących drogowego przewozu towarów niebezpiecznych. Oceny powyższych zadań dokonano na podstawie oceny obszarów problemowych obejmujących:
- przygotowanie organizacyjne TDT do realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń,
- wykonywanie dozoru technicznego i wydawanie decyzji związanych z dozorem technicznym,
- działania podejmowane na rzecz bezpiecznej pracy eksploatowanych urządzeń technicznych,
- sprawdzanie kwalifikacji osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne,
- sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań w zakresie dozoru nad eksploatowanymi urządzeniami technicznymi,
- wydawanie świadectw doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych oraz świadectw dopuszczenia pojazdów do przewozu towarów niebezpiecznych,
- gospodarkę finansową TDT w kontekście zapewnienia bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych oraz realizacji zadań dotyczących drogowego przewozu towarów niebezpiecznych.
Kontrola obejmowała lata 2012-2015 (I półrocze).
Wyniki kontroli
W ocenie NIK TDT:
- w ograniczonym zakresie sprawował dozór nad urządzeniami technicznymi eksploatowanymi w przestrzeni publicznej,
- prawidłowo realizował zadania dozorowe dla urządzeń zgłoszonych do badań przez użytkowników,
- nie wykazywał inicjatywy w wykonywaniu dozoru nad pozostałymi urządzeniami znajdującymi się w ewidencji eksploatowanych urządzeń technicznych,
- TDT nie monitorował ważności decyzji zezwalających na eksploatację urządzeń zarejestrowanych w prowadzonej ewidencji - ponad 37 tys.8 zaewidencjonowanych w TDT urządzeń nie posiadał ważnych badań technicznych i decyzji zezwalających na eksploatację.
- nie realizował przez TDT obowiązku wydawania decyzji dotyczących cystern wykorzystywanych w drogowym przewozie towarów niebezpiecznych.
- prawidłowo realizowano obowiązki dotyczące sprawdzania kwalifikacji wymaganych od osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne.
Źródło: NIK