Remont drogi krajowej A18 powinien zostać ujęty w Programie Budowy Dróg Karowych na lata 2014—2023 na liście podstawowej a nie rezerwowej.
Jak zauważa Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego, droga A 18 Olszyna – Golnice stanowi najkrótsze i najszybsze połączenie transportowe południowej części województwa lubuskiego z Dreznem, Berlinem, północnymi Niemcami i Wrocławiem. Jest istotnym elementem komunikacyjnym III-ego transeuropejskiego korytarza TEN-T biegnącego od Drezna po Olszynę, Wrocław, Katowice, Lwów do Kijowa. Historia budowy tej drogi sięga lat 30tych ubiegłego stulecia.
Obecnie stan jej nawierzchni ciągle się pogarsza, przez co cierpi bezpieczeństwo ruchu drogowego. Pilna modernizacja drogi jest kwestią niezwykłej rangi dla obydwu województw. – Jest związana z koniecznością dopasowania infrastruktury komunikacyjnej do społeczno – gospodarczych i przestrzennych potrzeb rozwoju, planowanymi przez krajowe i zagraniczne podmioty gospodarcze inwestycjami, tworzeniem możliwości rozwoju gospodarczego tej części województwa lubuskiego – mówi Wadim Tyszkiewicz, Prezes ZGWL. Zrzeszenie uważa, że przebudowa infrastruktury drogi wpłynie znacznie na poprawę płynności, a tym samym bezpieczeństwa ruchu. Pośrednio pozytywnie wpłynie też na zdrowie i bezpieczeństwo ludzi (mniejszy hałas, bezpieczniejszy korytarz tranzytowy, lepsze warunki jazdy). Przyniesie to także korzyści środowiskowe przez utworzenie korytarzy migracyjnych zwierząt.
Realizacja przebudowy jezdni południowej i dalsza modernizacja jezdni północnej drogi A 18 została wpisana do dokumentu implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r., co stanowi podstawę do dofinansowania przedsięwzięcia z alternatywnych funduszy europejskich. Jednak, ZGWL niepokoi fakt, że rozważa się odstąpienie od planów modernizacji A 18 na najbliższe lata.
Dlatego ZGWL apeluje do rządu, przedstawicieli władz regionu, lubuskich parlamentarzystów, wszystkich instytucji zaangażowanych w rozwój województwa o podjęcie stosownych działań i wysiłków, aby doprowadzenie do realizacji tej „zapomnianej” inwestycji doszło do skutku w możliwie najbliższym czasie.