Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci przez wprowadzenie rozszerzonych wymogów dotyczących ich przewożenia samochodami, a także warunków technicznych dla fotelików oraz innych urządzeń przytrzymujących, to główne cele zmian zapisanych w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Projekt został 13 stycznia 2015 r. przyjęty przez Radę Ministrów. Projektowane przepisy wdrażają do polskiego prawa regulacje unijne (m. in. dyrektywę Komisji 2014/37/UE), dotyczące stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dzieci w pojazdach.
Projekt nowelizacji ustawy przewiduje zniesienie granicy wieku 12 lat dla obowiązku przewożenia dzieci w fotelikach lub innych urządzeniach, przy pozostawieniu ogólnego obowiązku przewożenia dzieci poniżej 150 cm wzrostu w foteliku lub innym urządzeniu przytrzymującym. Dopuszczalne będzie przewożenie dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu w pasach bezpieczeństwa, bez fotelika lub innego urządzenia, na tylnym siedzeniu pojazdu. Możliwe będzie również przewożenie trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat w pasach bezpieczeństwa, bez fotelika, na tylnym siedzeniu pojazdu, gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach (na tylnym siedzeniu) i nie ma możliwości zainstalowania tam trzeciego fotelika. Nowelizacja zawiera również bezwzględny zakaz przewożenia dziecka poniżej 3 lat w pojeździe niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i urządzenia przytrzymujące dzieci, a także bezwzględny zakaz przewożenia bez fotelika lub innego urządzenia dziecka poniżej 150 cm wzrostu na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.
Obowiązek przewożenia dziecka w foteliku bezpieczeństwa lub innym urządzeniu nie obejmuje dzie-ci, które posiadają zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do stosowaniu fotelika.
Do projektu ustawy wprowadzono także nowe przepisy dotyczące stosowania pasów bezpieczeństwa. Skonkretyzowano, kto może zostać zwolniony z obowiązku stosowania pasów. Będą to m.in.: osoby posiadające odpowiednie zaświadczenie lekarskie, kobiety w widocznej ciąży, taksówkarze, instruk-torzy lub egzaminatorzy szkolący na prawo jazdy, funkcjonariusze BOR i Żandarmerii Wojskowej, zespoły medyczne. Doprecyzowano ponadto zakres informacji, jakie powinno zawierać zaświadczenie lekarskie zwalniające z używania pasów bezpieczeństwa. Kierowcy autobusów wyposażonych w pasy będą zobowiązani do poinformowania pasażerów o konieczności korzystania z nich podczas jazdy.
Źródło: MIR