W rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem rozróżniono przypadku planowanej czasowej zmiany organizacji ruchu od zamiany organizacji ruchu spowodowanej wystąpieniem zdarzenia losowego. Prezentujemy fragment ciekawego wyroku WSA w tej sprawie.
W uzasadnieniu wyroku sąd wskazał, że cyt. „przepis § 5 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że w przypadku robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności, organ zarządzający ruchem może dopuścić wprowadzanie zmian organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego zawierającego:
- opis techniczny zawierający charakterystykę robót;
- powtarzalny schemat umieszczenia na drodze znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
- sposób rozmieszczenia i oznakowania pojazdów zabezpieczających lub wykonujących roboty lub czynności wykonywane na drodze; w szczególności dotyczy to robót i czynności przesuwających się wzdłuż drogi.
Regulacja ta dopuszcza wprowadzenie zmian organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego wówczas, gdy wykonywane roboty związane z utrzymaniem drogi niewymagają całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych i wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności.
Przepis § 10 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stanowi natomiast, że tymczasowe ograniczenia lub zakazy ruchu mogą wprowadzić zarząd drogi lub właściwe służby - w nagłym przypadku awarii urządzenia w pasie drogowym lub w jego pobliżu, w wyniku której nastąpiło zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub możliwość wystąpienia szkód materialnych. Wprowadzając tymczasowe ograniczenia lub zakazy, należy:
- wyznaczyć niezbędne objazdy;
-
bezzwłocznie powiadomić właściwy organ (organy) zarządzający ruchem oraz zarząd (zarządy) drogi, przedstawiając:
a) szkic sytuacyjny z zaznaczeniem na nim odcinka drogi o ograniczonym lub zamkniętym ruchu,
b) zmienioną organizację ruchu,
c) przewidywany termin przywrócenia stanu pierwotnego – ust. 2 § 10 rozporządzenia.
Z regulacji tej wynika, że dotyczy ona sytuacji nagłych i losowych (jakimi są awarie), które mają miejsce w pasie drogowym lub w jego pobliżu i zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego lub pociągają za sobą możliwość wystąpienia szkód materialnych. Wówczas zarząd drogi lub właściwe służby dysponują instrumentem wprowadzenia tymczasowego ograniczenia lub zakazu ruchu i mogą przykładowo wyznaczyć niezbędne objazdy. Jest to czynność jednorazowa, związana z konkretną awarią. Rozwiązuje kwestię organizacji ruchu tymczasowo na czas usunięcia awarii.”
Wyrok WSA w Białymstoku z 21 października 2014 r. sygn. II SA/Bk 619/14. Orzeczenie jest nieprawomocne
Źródło: CBOSA