Od 2016 r. budowa i przebudowa dróg gminnych i powiatowych ma być dofinansowywana z budżetu państwa w trybie rezerwy celowej. Tak zakłada opublikowany projekt nowelizacji ustawy o dochodach JST, przygotowany przez departament dróg i austostrad resortu infrastruktury i pilotowany przez wiceministra Zbigniewa Rynasiewicza.
Projekt zakłada dofinansowanie inwestycji drogowych (budowy lub przebudowy dróg oraz skrzyżowań dróg lokalnych z krajowymi) zgodnie z art. 25 ustawy o drogach publicznych (Dz.U. z 2013 r, poz. 260 z zm.). W budżecie państwa zostanie utworzona rezerwa celowa. Pieniędzmi będzie dysponował minister właściwy ds. transportu. Zasady, określające kryteria podziału rezerwy mają byc ustalane corocznie i opiniowane przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Projekt zawiera delegację dla ministra do wydania rozporządzenia w tym zakresie: sposób podziału rezerwy, szczegółowe warunki i tryb udzielania dotacji.terminy oceny wniosków. Rozporzadzenie ma uwzględniać długość sieci dróg publicznych powiatowych i gminnych w poszczególnych województwach. Naborem wniosków i udzielaniem dotacji miałby zajmować się wojewoda.
900 mln na 2016 r., a potem nie mniej
Projekt przewiduje, że kwota rezerwy w roku 2016 będzie wynosiła 900 mln zł i w kolejnych latach nie będzie niższa. Zadania inwestycyjne mają być finansowane do wysokości 50 proc. kosztów.
Tylko budowa i przebudowa
Autorzy projektu jasno zakładają, że ten nowy, stały mechanizm będzie finansował wyłącznie budowę lub przebudowę dróg lokalnych i skrzyżowań dróg powiatowych i gminnych z drogami gminnymi, a nie remonty istniejąych odcinków. Te pozostaną w gestii budżetów samorządowych.
Projekt załączamy TUTAJ.
Źródło: na podstawie legislacja.rcl.gov.pl