Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pomorska Kolej Metropolitalna w rozbudowie

Pomorska Kolej Metropolitalna w rozbudowie fotolia.pl

Samorząd Bytowa, który kilka lat temu przejął od PKP PLK odcinek linii kolejowej nr 212 pomiędzy Lipuszem i Bytowem, wybrał koncepcję jej modernizacji. Sprawdziły się niedawne doniesienia mediów, że zostanie wybrany wariant zakładający modernizację wraz z budową łącznicy w Lipuszu, umożliwiającej zjazd z linii nr 211 (Kościerzyna – Chojnice) na linię do Bytowa bez konieczności zmiany kierunku na stacji Lipusz. Dwa pozostałe rozpatrywane warianty, przygotowane na etapie studium wykonalności, zakładały remont linii do Bytowa bez budowy łącznicy oraz budowę linii w nowym przebiegu. W ramach budowy łącznicy, w Lipuszu miałby powstać nowy przystanek. Wstępnie koszt inwestycji szacowany jest na ok. 65 mln zł, które władze Bytowa chcą pozyskać funduszy unijnych 2014-2020. Po modernizacji linii, czas przejazdu pociągiem z Trójmiasta do Bytowa wynosiłby prawdopodobnie ok. 100 min.

W rozpoczętej właśnie perspektywie unijnej projekt Pomorkiej Kolei Metropolitalnej ma szansę rozwinąć się dwutorowo. Niewykluczone, że równolegle z modernizacją linii do Bytowa, powstanie bowiem także połączenie kolejowe do północnych dzielnic Gdyni. Zgodnie z koncepcją wysuniętą przez władze miasta, nowa trasa częściowo mogłaby ona wykorzystać istniejącą infrastrukturę, a częściowo konieczna byłaby budowa nowej linii. Byłaby to trasa prowadząca z Gdyni Głównej przez Gdynię Stocznię, a następnie przez rejon stacji Gdynia Port do dzielnic Pogórze, Obłuże i docelowo do Oksywia. jak informuje portal transport-publizWładze woj. pomorskiego przychylnie patrzą na tę koncepcję, jednak zwracają uwagę, że ewentualną budowę muszą poprzedzić szczegółowe analizy opłacalności.

W końcową fazę wchodzi natomiast I etap PKM, czyli budowa linii łączącej Gdańsk Wrzeszcz z Rębiechowem. Główne roboty inżynierskie na tej 18-kilometrowej linii mają być skończone w tym roku, a jej otwarcie wstępnie planowane jest na koniec lata lub wczesną jesień 2015 r. Mniej więcej w tym samym czasie PKP PLK planują zakończenie budowy połączenia linii PKM z linią 201. Sama modernizacja linii 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną ma się ostatecznie zakończyć latem br. Do przyszłego roku potrwa natomiast budowa nowych przystanków na linii 201 na terenie Gdyni oraz rewitalizacja linii 229 pomiędzy Glinczem (gdzie linia 229 spotyka się z linią 201) i Kartuzami.

Źródło: transport-publiczny.pl

Czw., 5 Czrw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża