Czy Wnioskodawca świadcząc usługi przewozowe na terenach sąsiadujących gmin, z którymi zostało zawarte porozumienie międzygminne z Miastem (Organizatorem), zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług stwierdzono, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie delegacji zawartej w ust. 8 ww. artykułu Minister Finansów wydał Rozporządzenie z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W rozporządzeniu zwolniono z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2014 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Pod poz. 15 załącznika wymieniono wyłącznie przewozy miejskie rozkładowe pasażerskie, inne niż kolejowe, za które są pobierane ceny urzędowe ustalone przez gminę lub związek komunalny. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach, cena urzędowa oznacza cenę ustaloną w rozporządzeniu wydanym przez właściwy organ administracji rządowej lub w uchwale wydanej przez organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Wobec powyższego, Spółka spełnia konieczne przesłanki uprawniające do zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących, tj.:
a. stosuje przy świadczeniu usług ceny urzędowe ustalone przez gminę,
b. w związku z zawartym porozumieniem międzygminnym świadczone przez Spółkę usługi przewozu na wszystkich liniach komunikacyjnych odpowiadają definicji komunikacji miejskiej. Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie jest potrzebne, skoro okoliczności istotne z punktu widzenia obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, w tym wartość obrotu i kwota podatku należnego są weryfikowane na podstawie innych dokumentów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Wobec powyższego, Wnioskodawca świadcząc przedmiotowe usługi na terenach sąsiadujących gmin, z którymi zostało zawarte porozumienie międzygminne z Miastem (Organizatorem), nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w stosunku do tych czynności.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym (Interpretacja indywidualna Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 marca 2013 r., ILPP2/443-23/13-4/MR).