Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wyznaczenie terminu badania technicznego

Wyznaczenie terminu badania technicznego fotolia.pl

Do Biuro Związku Powiatów Polskich wypłynęło zapytanie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Diagnostów Samochodowych a dotyczące stosowania art. 57 §4 Kodeksu Postępowania Administracyjnego do wyznaczania przez organ lub diagnostę kolejnego terminu badania technicznego. 

W odpowiedzi wskazano, że Związek Powiatów Polskich nie wydaje opinii prawnych dla swoich członków oraz osób trzecich, w celu jednolitego stosowania przepisów prawa, nadmieniając jednocześnie, że w ocenie pracowników Działu Monitoringu Legislacyjnego, Inicjatyw i Analiz w Biurze Związku Powiatów Polskich brak jest podstaw do stosowania, przy wyznaczaniu przez urzędników oraz diagnostów terminu badania technicznego, zasad liczenia terminów przewidzianych w art. 57 §4 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, ponieważ termin wykonania badania technicznego nie jest terminem procesowym.

Gdyby przyjąć, że termin wykonania badania technicznego jest terminem procesowym należałoby konsekwentnie dopuścić możliwość stosowania dalszych przepisów KPA dotyczących terminu w tym procedury jego przywracania, co w przypadku charakteru obowiązkowych badań technicznych, jako instrumentu służącego służącemu zwiększeniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, byłoby zupełnie nieracjonalne.

Należy zaznaczyć, że art. 57 i n. Kodeksu postępowania administracyjnego są przepisami kierowanymi do obywateli a nie do podmiotów sprawujących władzę publiczną. Potwierdza to orzecznictwo sądów administracyjnych. W uzasadnieniu uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 października 2008 r. II GPS 4/08 wskazano, że Rozdział 10 Terminy Działu I kodeksu postępowania administracyjnego, wprawdzie zamieszczony jest w Dziale I Przepisy ogólne, reguluje sposób obliczania terminów procesowych czynności stron.

Organ administracji publicznej ani diagnosta nie muszą, zatem zastanawiać się czy wyznaczony termin będzie przypadał na sobotę, niedzielę czy inny dzień ustawowo wolny od pracy. W niektórych przypadkach wyznaczenie terminu w dzień przypadający po dniu wolnym od pracy mogłoby być po prostu niemożliwe. Jako przykład można podać wprowadzenie 6 stycznia, jako dnia wolnego od pracy – okoliczność, które ani organy administracji publicznej ani diagności nie mogli przewidzieć przed wprowadzeniem zmian w ustawie o dniach ustawowo wolnych od pracy. Może mieć również miejsce odwrotna sytuacja: w dniu wpisywania terminu badania technicznego ani organ ani diagnosta nie jest w stanie przewidzieć czy dany dzień będzie nadal dniem ustawowo wolnym od pracy (w przeszłości z katalogu dni wolnych od pracy wykreślano niektóre dni, np. 22 lipca).

Zatem, jeżeli termin badania technicznego został wpisany na dzień odpowiadający datą początkowemu dniowi terminu i jest to dzień ustawowo wolny od pracy (przykład: termin początkowy 18 stycznia 2013 termin końcowy 18 stycznia 2014) to jest to postępowanie prawidłowe.

Jeżeli termin badania technicznego zostanie wyznaczony na taki dzień, a obywatel, będzie twierdził, że jednak w takim przypadku mają zastosowanie przepisy KPA lub ogólne zasady liczenia terminów wywiedzione z systemowej wykładni przepisów prawa, będzie mógł to wykazać przed odpowiednimi instytucjami (np. przed sądem powszechnym w przypadku odmowy zapłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela z powołaniem sią na brak ważnych badań technicznych).

Niedz., 25 Mj. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel