Państwowa spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe ma zaangażować się w budowę i utrzymanie dróg w Kujawsko-Pomorskiem. Wiceminister skarbu Paweł Tamborski poinformował, że spółka będzie uczestniczyć w trzydziestoletnim programie budowy i utrzymania dróg. Zaangażowanie PIR w wycenianym na 400 mln złotych projekcie ma sięgnąć 100 mln zł.
To piąty wstępnie zaakceptowany projekt spółki. W sumie przeanalizowano 47 przedsięwzięć, z których siedem przeszło do etapu analizy szczegółowej. W przypadku jednego z projektów, inwestor prywatny zrezygnował z udziału PIR, zostało więc sześć (z czego pięć ujawniono) łącznie na kwotę niemal 5 mld złotych. To całkowity koszt projektów, a udział PIR można szacować na 1,37 do 1,68 mld złotych. Nie są to oficjalne dane spółki, ale wyliczenia na podstawie informacji o całości kosztów projektu i sposobie działania PIR.
- Upraszczając można powiedzieć, że na każdą złotówkę zaangażowaną przez PIR przypada minimum cztery złote zaangażowane przez partnerów prywatnych: inwestorów oraz banki komercyjne. Nigdy nie jesteśmy sponsorem projektu, ale jego mniejszościowym udziałowcem na poziomie spółki celowej. Możemy mieć w niej do 50 proc. udziałów minus jedna akcja – wyjaśnia Mikołaj Kunica z PIR.
Na razie żaden projekt spółki nie jest jeszcze realizowany. - Rekomendowaliśmy dzisiaj ministrowi skarbu, aby tak rozmawiał ze spółką PIR, aby proces inwestycyjny nabrał przyspieszenia, bo ma to być jedno z kół zamachowych w czasie wychodzenia z okresu osłabionego wzrostu. Liczymy na to, że czas rozpędzania tego projektu zamieni się na czas bardzo intensywnego realizowania poszczególnych inwestycji – mówił premier Donald Tusk 15 kwietnia po posiedzeniu rządu, na którym zaprezentowano raport dotyczący działalności spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe.
Źródło: obserwatorfinansowy.pl