Nowy okres planowania Funduszu Kolejowego dopiero się rozpoczął, a już niezbędne są dość istotne zmiany w jego regulacjach. Mają one zostać dokonane na podstawie dwóch równolegle procedowanych uchwał Rady Ministrów.
Pierwsza uchwała dotyczy zadań planowanych na rok 2014 i jest konsekwencją przede wszystkim ze zwiększenia poziomu dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla niektórych zadań inwestycyjnych, planowanego zmniejszenia wysokości dotacji podmiotowej w 2014 roku z budżetu państwa dla PKP PLK SA o 53 mln zł, osiągniętych oszczędności przetargowych, a także konieczność modyfikacji harmonogramów robót. W ramach dokonywanych zmian w szczególności dodawane jest trzynaście nowych zadań, w tym dziewięciu dotyczących przygotowania i realizacji budowy i przebudowy linii kolejowych w 2014 roku oraz czterech dotyczących zadań w zakresie remontów i utrzymania. W tej pierwszej grupie znalazły się:
· przebudowa układu komunikacyjnego wraz z modernizacją wiaduktu kolejowego i przejścia podziemnego w obrębie dworca kolejowego Lublin;
· rewiatalizacja i modernizacja linii kolejowych Olsztyn – Szczytno – Szymany jako kolejowego połączenia modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem;
· modernizacja regionalnej linii kolejowej Kłodzko Nowe – Kudowa Zdrój na odcinku Duszniki Zdrój – Kudowa Zdrój;
· modernizacja regionalnej linii kolejowej Jelenia Góra – Szklarska Poręba;
· modernizacja linii kolejowej Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk wraz z budową łącznicy Pomorsko – Przylep;
· modernizacja regionalnej linii kolejowej Goleniów – Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do portu lotniczego Szczecin/Goleniów;
· studium wykonalności dla realizacji zadania „Rewitalizacja regionalnej linii kolejowej na odcinku Szczecinek – Słupsk – Ustka wraz z przebudową układu torowego na stacjach Słupsk i Ustka”;
· budowa toru dojazdowego od stacji Świdnik do terminalu Portu Lotniczego Lublin S.A. w Świdniku wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Drugi projekt dotyczy z kolei lat 2015-2019 i jest związany z faktem, że w tym okresie Fundusz Kolejowy ma otrzymać corocznie dodatkowe 500 mln zł z opłaty paliwowej. Środki te mają umożliwić w szczególności realizację prawie pięćdziesięciu nowych zadań.
Projekty obu uchwał Rady Ministrów zmieniających uchwałę w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2014-2019 będą rozpatrywane na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.