Przesunięcie 120 mln euro z kolei na transport miejski oraz zwiększenie możliwości dofinansowania projektów powyżej 85 proc. To dwie najważniejsz zmiamy w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, zatwietdzone 11 kwietnia.
Przesunięcie w poszczególnych mają zakers od 05, do 25 mln euro. Wyjątkiem jest priorytet VII - Transport przyjazny środowisku, gdzie przesunięto aż 120 mln euro z działania 7.1 Rozwój transportu kolejowego do działania 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych.
To nagroda dla miast i wyraźny sygnał, że mimo starań wciąż lepiej radzą sobie one z wydawaniem środków unijnych niż kolej. Wczoraj MPK Kraków rozstrzygnęło przetarg na dostawę nowych tramwajów, który wygrała Pesa. Podpisanie umowy zostało jednak wstrzymane do zapewnienia dofinansowania unijnego. Jeżeli MPK podpisze umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie, pieniądze będą pochodzić właśnie z działania 7.3. - komentuje portal transportpubliczny.pl
Dobrą wiadomością dla sektora kolejowego jest też kolejna zmiana w opisie POIiŚ – wprowadzenie możliwości zwiększenia wsparcia z Unii Europejskiej dla projektów kolejowych powyżej 85 proc. Warunkiem jest zachowanie ogólnego poziomu dofinansowania na poziomie całego Działania 7.1. Oznacza to możliwość zmniejszenia państwowego wkładu w projektach co będzie ważne, jeżeli nie uda się dokończyć i rozliczyć któregoś z projektów do końca 2015 roku.
Źródło: transportpubliczny.pl