Dobiegają do szczęśliwego końca starania ZPP o wprowadzenie ułatwień w rejestracji pojazdów nabytych wewnątrz Unii Europejskiej.
Z przyjemnością informujemy, że Ministerstwo Finansów w porozumieniu z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej finalizuje prace mające na celu zastąpienie papierowego dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od samochodu nabytego wewnątrz Wspólnot, dokumentem w wersji elektronicznej.
Planowane jest, aby przy rejestracji samochodu osobowego podmiot nie był zobligowany do przedstawiania w wydziałach komunikacji dokumentu w wersji papierowej. Fakt zapłaty akcyzy potwierdzany będzie przy pomocy środków komunikacji elektronicznej (nie trzeba będzie go drukować!)
W tym celu nastąpi polaczenie systemu ZEFIR ( gromadzi dane o zapłacie akcyzy) z systemem POJAZD.
W okresie przejściowym (resorty obiecują, ze będzie krótki) pracownicy wydziałów komunikacji będą mogli pobierać stosowne potwierdzenie opłaty akcyzy ze strony internetowej (no i wówczas niestety potrzebne będzie jego drukowanie i dołączanie do akt w wersji papierowej).
Kwestia ułatwień w rejestracji sprowadzanych pojazdów była w minionym tygodniu tematem kolejnego spotkania przedstawicieli resortów i ZPP.
Ustalono m.in. że w przeciągu kilkunastu dni pojawi się projekt rozporządzenia, które będzie sankcjonowało wymienione wyżej procedury postepowania.
Od 1 stycznia 2014 roku działać ma też strona www z której pobierać będzie można potwierdzenie opłaty akcyzy, a w przeciągu dalszych kilku miesięcy nastąpić ma pełna integracja systemów ZEFIR i POJAZD.
Przypominamy, ze przepisy dotyczące akcyzy od samochodów osobowych uregulowane są w dziale V ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 100 ustawy przedmiotem opodatkowania jest co do zasady:
- 1)import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju;
- 2)nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju;
- 3)pierwsza sprzedaż (rozumiana szeroko jako obejmująca również: zamianę, darowiznę, wydanie w zamian za wierzytelności, przekazanie na potrzeby reprezentacji lub reklamy, itd.) na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju wyprodukowanego w kraju lub od którego nie została zapłacona akcyza.
Stawka akcyzy na samochody osobowe wynosi: 18,6% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych i 3,1% podstawy opodatkowania dla pozostałych samochodów osobowych.
Zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 6 i 6a oraz ust. 1a ustawy – Prawo o ruchu drogowym jednym z dokumentów wymaganych do rejestracji sprowadzonych z zagranicy pojazdów, rejestrowanych po raz pierwszy jest:
- w przypadku pojazdów sprowadzonych spoza Unii Europejskiej – dowód odprawy celnej przywozowej;
- w przypadku pojazdów sprowadzonych z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej – dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy albo oświadczenie wyspecjalizowanego salonu sprzedaży (w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym), że posiada oryginał lub kopię dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od tego samochodu osobowego lub pojazdu. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym określają w jakich okolicznościach, który z dokumentów jest wydawany.
W efekcie starostowie jako organy rejestrujące pojazdy zostali zobowiązani do weryfikowania wypełnienia przez właścicieli sprowadzanych pojazdów obowiązków wynikających z prawa podatkowego.
Od dawna ZPP wskazywał na dyskusyjność tych przepisów. Oto bowiem przy okazji czynności czysto rejestracyjnej mamy wyręczać administrację celną i podatkową. Wątpliwość jest tym większa, że pojazdy są rejestrowane w ogólnopolskim systemie teleinformatycznym (CEPiK) – nie ma zatem przeszkód, by to właśnie te administracje na bieżąco porównywały informacje o uiszczonych cłach i akcyzie z systemem.
Zapowiada się, że problem ten będzie wkrótce rozwiązany.