Istotną rolę w budowaniu e-państwa mają systemy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych – CEPiK i PESEL. Jednak obecnie istniejące rozwiązania, ze względu na potrzeby nowoczesnego państwa, wymagają przebudowy, gdyż potencjał obu systemów jest wykorzystywany tylko w niewielkim stopniu. Obywatel nie jest w stanie otrzymać online potrzebnych mu informacji, które w obu systemach już są. Jak informuje resort sytuacja ta ma się jednak zmienić.
Wśród e-usług projektowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, we współpracy z podległym mu Centralnym Ośrodkiem Informatyki, znajdziemy:
- sprawdzenie historii pojazdu kupowane z drugiej ręki (m.in. liczba właścicieli, zdarzenia ubezpieczeniowe)
- sprawdzenie własnych danych z bazy kierowców, w tym otrzymanych punktów karnych
- płacenie mandatu przez internet
- porównanie informacji o szkołach jazdy
- przypomnienie o zbliżającym się końcu ubezpieczenia i badań technicznych
a także:
- złożenie online wniosku o wydanie dowodu osobistego i paszportu
- zgłoszenie zmiany adresu zameldowania
- złożenie wniosku o odpis aktu stanu cywilnego
- sprawdzenie informacji o sobie w bazie PESEL
- stan realizacji sprawy w urzędzie
- zgłoszenie kradzieży lub zagubienia dowodu osobistego
- informacja o upływającym terminie ważności dokumentu.
Ponadto Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny planuje uruchomić portal internetowy, dzięki któremu udostępnione zostaną dane np. dotyczące o przebiegu ubezpieczenia pojazdu czy o braku ubezpieczenia OC. Z tych informacji będą mogli skorzystać zarówno obywatele jak i inne instytucje.
Źródło: MAC