Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowy model ewaluacji szkół

Nowy model ewaluacji szkół fotolia.pl

W poszukiwaniu najlepszej jakości kształcenia Ministerstwo Edukacji Narodowej zdecydowało się – w oparciu o  dotychczasowe doświadczenia – dokonać zmian w mechanizmach ewaluacji szkół. Zmiany przyniesie projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego.

W ramach nowelizacji m.in.:

  • następuje rezygnacja z grupowania wymagań w zakresie ewaluacji na obszary. Jak wskazują projektodawcy ewaluacje prowadzone bez wyraźnego podziału na obszary będą w sposób bardziej spójny opisywały działania szkoły. Pociągnęło to za sobą konieczność przeredagowania innych przepisów, w szczególności w odniesieniu do katalogu wymagań stawianych poszczególnym szkołom lub placówkom, a także konsekwencji ustalenia poziomu E dla określonych wymagań;
  • wydłużono okres, w którym może być prowadzona ewaluacja przy zachowaniu liczby dni jej poświęconej. Zgodnie z propozycją czynności związane z ewaluacją zewnętrzną przeprowadzane w szkole lub placówce nie powinny trwać dłużej niż 5 dni roboczych w ciągu kolejnych trzech (a nie jak do tej pory – dwóch) tygodni. Propozycja ta wynika z obecnych doświadczeń, z których wynika, że w niektórych przypadkach – zwłaszcza szkół prowadzących praktyki – okres dwóch tygodni był niewystarczający;
  • określono zakres obowiązków zespołu lub osoby wyznaczonej do przeprowadzenia ewaluacji zewnętrznej w szkole lub placówce. Obowiązki te obejmują: uzgodnienie z dyrektorem szkoły lub placówki przebiegu ewaluacji i podejmowanych w jej ramach czynności, uzyskanie od dyrektora szkoły lub placówki informacji o pracy szkoły lub placówki, zapewnienie uczestnikom ewaluacji jawności procedur, kryteriów ewaluacji, stosowanych narzędzi oraz wyników i wniosków z ewaluacji, a także dokumentowanie czynności ewaluacji;
  • doprecyzowano część terminów związanych z ewaluacją. Określono w szczególności, że raport z ewaluacji całościowej należy sporządzić w nieprzekraczalnym terminie 25 dni roboczych, natomiast z ewaluacji problemowej – terminie 20 dni roboczych. Skrócono jednocześnie termin sporządzenia protokołu z kontroli planowej – wniesie on 3 dni zamiast dotychczasowych 7;
  • uregulowano sposób postępowania ewaluacji przeprowadzanej w szkole lub placówce, w której nie działa rada pedagogiczna. W takim przypadku wyniki i wnioski z ewaluacji będą przedstawiane – zamiast radzie pedagogicznej – zebraniu dyrektora, nauczycieli i osób  niebędących nauczycielami, a realizującymi zadania statutowe szkoły lub placówki.

Projekt rozporządzenia został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Czw., 26 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski