Wojewoda: Żądanie podania numeru PESEL we wniosku o przyznanie stypendium sportowego nie znajduje uzasadnienia.
Wojewoda Lubuski analizując uchwałę organu jednostki samorządu terytorialnego w sprawie regulaminu przyznawania nagród, zwrócił uwagę na nieprawidłowości wynikające zarówno z przekroczenia upoważnienia ustawowego, jak i ogólnych przepisów o ochronie danych osobowych. Uchwałodawca w załączniku do regulaminu umieścił wzór wniosku, jaki należało wypełnić, aby otrzymać nagrodę. Wśród wymaganych w tym miejscu informacji znalazły się liczne dane osobowe, jak imię i nazwisko, adres zamieszkania, data i miejsce urodzenia, numer telefonu do kontaktu, a także numer PESEL. Właśnie ten ostatni element wywołał sprzeciw organu nadzoru.
PESEL, jako unikalny numer identyfikujący daną osobę, uchodzi za informację, jakiej nie powinno się wymagać bez potrzeby. Zgodnie z art. 87 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, numer ten podlega szczególnej ochronie. Przyjmuje się, że wszelkie organy powinny unikać wymagania tzw. danych nadmiarowych, czyli tych, które w danych okolicznościach nie są konieczne do zidentyfikowania danej osoby. Ponadto, wprowadzenie obowiązku podania tego numeru wyklucza z kręgu osób mogących starać się o stypendium osoby nieposiadające swojego PESEL-u. To ogranicza krąg wnioskodawców w sposób nieuprawniony. Wobec tego, oprócz naruszenia zasady niezbędności danych, mamy do czynienia z pewną formą dyskryminacji. Tymczasem już takie dane, jak imię, nazwisko, adres zamieszkania, czy data i miejsce urodzenia pozwalają na zidentyfikowanie danej osoby w sposób wystarczająco precyzyjny.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubuskiego z 7 października 2025 r. (sygn. NK-I.4131.92.2025)