Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Znamy projekt nowej podstawy programowej języka polskiego dla szkół podstawowych

Znamy projekt nowej podstawy programowej języka polskiego dla szkół podstawowych fotolia.pl

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy zaprezentował pierwszą spośród przygotowanych propozycji nowej podstawy programowej. Podczas zorganizowanego webinaru, słuchacze mogli przekonać się o nowych planach związanych z nauczaniem języka polskiego. Jak zapewnia organizator - jednym z głównych celów jest promowanie wśród dzieci czytelnictwa, natomiast odbiór projektu jest pozytywny.

Pomimo kilku niepotwierdzonych doniesień, które obiegły media w ubiegłym tygodniu, uczniowie klas 4-6 i 7-8 nadal będą musieli zapoznać się z szeregiem tekstów wywodzących się z klasyki polskiej i światowej literatury. Wymagane będzie czytanie nie mniej niż czterech dłuższych tekstów literackich rocznie. To, co niektórym uczniom wydaje się trudnością, ma stawać się dla nich bardziej przystępne za sprawą częściowego dostosowania doboru lektur do ich preferencji. W klasach 4-6 nauczyciele we współpracy ze swoimi podopiecznymi mają wybierać z listy lektur uzupełniających pozycje poruszające zagadnienia szczególnie bliskie dzieciom, jak miłość, przyjaźń, rodzina czy relacje. Takie starania mają w założeniu pokazać najmłodszym, że książka może stanowić inspirację i cenną wskazówkę w codziennym życiu, a tym samym - przekonać, że zawsze warto sięgać po dobrą lekturę. Spora autonomia polonistów i uczniów została przewidziana także w dwóch najwyższych klasach szkoły podstawowej, gdzie część lektur spoza listy pozycji obowiązkowych, będzie dobierana w porozumieniu z uczniami.

Zachęcanie najmłodszych do czytania książek i nieograniczania się tylko do ich streszczeń, to także istota nowej programowej propozycji zatytułowanej "Praktyki lekturowe". Pomysł ten jest narzędziem służącym wypracowaniu wyższej jakości czytelniczej, polegającej na planowaniu podzielenia całego tekstu na mniejsze fragmenty, utrwalania dotychczas poznanej treści, umiejętności dzielenia się wrażeniami, a także zmianie nastawienia do czytania (które wśród uczniów szkół podstawowych pozostaje na niezadowalającym poziomie).

Propozycja podstawy programowej powstała w gronie ekspertów, któremu przewodzi dr Kinga Białek, dyrektor ds. rozwoju w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. Aktualnie zbierane są uwagi, w oparciu o których we wrześniu ma zostać przedstawiona finalna wersja podstawy programowej. W najbliższych dniach i tygodniach ukażą się również projekty dotyczące innych przedmiotów szkolnych.

Cały webinar poświęcony projektowi nowej podstawy programowej języka polskiego w szkołach podstawowych można obejrzeć na kanale Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego w serwisie YouTube 

Źródło: IBE-PIB 

Sob., 2 Sp. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch