Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Arkusz organizacyjny wymaga przedstawienia organizacjom związkowym - bez tego ani rusz

Arkusz organizacyjny wymaga przedstawienia organizacjom związkowym - bez tego ani rusz fotolia.pl

Wojewoda: Procedura przygotowania i zatwierdzenia arkusza organizacyjnego przedszkola nie może pomijać udziału organizacji związkowych.

Wojewoda Wielkopolski przyjrzał się przyjętej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwale w sprawie utworzenia i nadania statutu publicznego przedszkola. W toku analizy dostrzegł naruszenie prawa mające postać pominięcia istotnego, wymaganego przez Prawo oświatowe etapu przygotowania arkusza organizacyjnego, o którym była mowa w uchwalanym statucie.

Rada gminy, odwołując się do art. 110 Prawa oświatowego, przeznaczyła przygotowanie arkusza organizacyjnego dyrektorowi przedszkola, który w dalszej kolejności miał przekazać go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu. Z kolei organ prowadzący, przed zatwierdzeniem przedłożonego mu arkusza, miał zasięgnąć opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, czyli kuratora oświaty.

Istotnie, podział ról określony w statucie był podziałem prawidłowym. Z przepisów Prawa oświatowego wprost wynika, że przygotowanie arkusza organizacyjnego spoczywa na dyrektorze danej placówki, zaś jego zatwierdzenie należy do organu prowadzącego i - pośrednio - kuratora weryfikującego taki arkusz jeszcze przed jego formalnym zatwierdzeniem przez - w tym przypadku - organ samorządu. Opisywany przepis art. 110 ust. 2 ustawy przewiduje jednak jeszcze jeden etap organizowania takiego arkusza, który w treści badanej przez Wojewodę uchwały został pominięty. Chodzi o poddanie arkusza organizacyjnego szkoły zaopiniowaniu zakładowym organizacjom związkowym będącym jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu tej ustawy, zrzeszających nauczycieli. Skonsultowanie arkusza z takimi organizacjami musi nastąpić jeszcze przed przekazaniem jego gotowego projektu organowi prowadzącemu.

Pominięcie jakichkolwiek wymagań stawianych przez ustawę i jej przepisy upoważniające, skazują taką uchwałę na nieważność. Wybiórcze potraktowanie obowiązków nałożonych przez ustawodawcę jest traktowane jako istotne naruszenie prawa i nie istnieją w tym zakresie żadne wyjątki. Obowiązek skonsultowania niektórych projektów (w sprawach edukacyjnych dotyczy to również regulaminów wynagradzania nauczycieli) jest zawsze wiążący i nie można traktować go jako mniej istotnego od pozostałych.

Z uwagi na to naruszenie, Wojewoda postanowił o stwierdzeniu całości uchwały - jako uchwalonej w nieodpowiedni, naruszający prawo sposób; zatem wadliwej z samego założenia.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z 4 czerwca 2025 r. (sygn. NP-III.4131.1.136.2025.3)

Źródło: Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego 

Pt., 27 Czrw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch