Instytut Badań Edukacyjnych podzielił się wynikami przeprowadzonego badania dotyczącego edukacji osób dorosłych. Ich rezultat niepokoi i sugeruje konieczność podjęcia daleko idących, systemowych zmian w podnoszeniu kompetencji dorosłych, aby nadać im lepszą formę.
Przeprowadzone przez IBE w ramach Międzynarodowego Badania Edukacji Dorosłych PIAAC 2023 badanie wskazuje na poważne niedobory w kształceniu takich osób. Jak wynika ze zgromadzonych w toku badań danych, zaledwie 21% osób w wieku 25-65 lat uczestniczyło w ciągu ostatniego roku w jakiejkolwiek zorganizowanej formie edukacji, co plasuje Polaków na jednym z najniższych miejsc spośród 13 państw, w których przeprowadzono analogiczne prace.
Z wyników badań można wypracować wniosek, iż udział dorosłych w zorganizowanych formach kształcenia zależy w głównej mierze od decyzji ich pracodawców angażujących swoich podwładnych w różnego rodzaju szkolenia. Oparcie systemu edukacji dorosłych niemal wyłącznie na tym elemencie pogłębia nierówności w dostępie do kształcenia pozaformalnego (zorganizowanych aktywności edukacyjnych poza szkołą), poniekąd promując osoby z wyższym wykształceniem, mające zdecydowanie więcej możliwości uczestnictwa w takich przedsięwzięciach. Dużym problemem pozostaje mały odsetek osób, w przypadku których formę kształcenia stanowi regularna nauka poprzez pracę (jak uczenie się nowych rzeczy, bycie na bieżąco itp.). Dzieje się tak w przypadku zaledwie 16% badanych.
Raport pozwala stwierdzić, że dla wsparcia edukacji dorosłych nie wystarczy samo finansowanie szkoleń, które bywają ograniczone tylko dla konkretnych grup pracowników. Ważniejsze wydaje się ogólne wspieranie kultury uczenia się, wzmacnianie motywacji i przełamywanie badań strukturalnych, co powinno uczynić naukę bardziej dostępną i efektywną.
Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych
Źródło: IBE