Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Statut instytucji kultury nie służy informowaniu o jej bliżej nieokreślonych planach na przyszłość

Statut instytucji kultury nie służy informowaniu o jej bliżej nieokreślonych planach na przyszłość fot.canva

Wojewoda: Statut instytucji kultury może zawierać informacje o prowadzonej przez nią działalności innej niż kulturalna tylko wówczas, gdy dana instytucja rzeczywiście zamierza ją prowadzić. Statut nie służy informowaniu o przyszłych i niepewnych perspektywach w tym zakresie.

Wojewoda Śląski, poddając analizie statut samorządowej instytucji kultury, zwrócił uwagę na zakres spraw, jakie można i trzeba w nim uregulować. Podstawowym przepisem ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jest w tym obszarze art. 13 ust. 2, który zawiera sześciopunktowy wykaz spraw, których umieszczenie w statucie jest obligatoryjne. Są to: nazwa, teren działania i siedziba instytucji kultury, zakres jej działalności, organy zarządzające i doradcze oraz sposób ich powoływania, określenie źródeł finansowania, zasady dokonywania zmian statutowych, a także postanowienia dotyczące prowadzenia działalności innej niż kulturalna, jeżeli instytucja zamierza działalność taką prowadzić. Właśnie ostatni z tych punktów, wiążący się z "nietypową" działalnością instytucji kultury, w opisywanym przypadku wzbudził wątpliwości organu nadzoru.

Rada jednostki samorządu terytorialnego postanowiła bowiem wspomnieć o możliwości prowadzenia przez instytucję kultury działalności gospodarczej, której celem miałoby być pozyskiwanie środków na działalność kulturalną określoną w statucie. Forma działalności gospodarczej miałaby pozostawać zbieżna z celami, dla których instytucja została powołana. Generalnie - prowadzenie działalności gospodarczej przez taką instytucję jest dozwolone, o czym świadczy przytoczony powyżej przepis art. 13 ust. 2 pkt 6 ustawy. Kluczowa jest jednak ostatnia część tego przepisu - "jeżeli instytucja zamierza działalność taką prowadzić". W ocenie Wojewody wyklucza to możliwość umieszczania w statucie instytucji informacji o działaniach, jakich być może, lecz nie na pewno mogłaby podjąć się w bliżej nieokreślonej przyszłości. Posłużenie się przez radę sformułowaniem "może prowadzić" sugeruje regulowanie kwestii abstrakcyjnych, co narusza treść upoważnienia ustawowego, a także ogólnych zasad tworzenia aktów prawa powszechnie obowiązującego, z których wynika konieczność formułowania postanowień uchwał w sposób czytelny i precyzyjny.

W związku ze stwierdzonym naruszeniem, Wojewoda orzekł o stwierdzeniu częściowej nieważności "statutowej" uchwały.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z 30 kwietnia 2025 r. (sygn. NPII.4131.1.303.2025)

Źródło: Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego 

Czw., 15 Mj. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch