Wojewoda: Organ prowadzący placówkę oświatową umieszczając w treści regulaminu wynagradzania informację o terminie nabycia prawa do konkretnego dodatku, przekracza zakres upoważnienia ustawowego. Ponadto, definiuje coś, co zostało już zdefiniowane.
Wojewoda Lubelski, badając jeden z regulaminów wynagradzania nauczycieli w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, skonfrontował jego treść z brzmieniem Karty Nauczyciela, której art. 30 ust. 6 stanowi podstawę dla regulacji uchwalanych przez organy prowadzące. Uwagę w tym kontekście przykuła jedna z informacji dotyczących samego prawa do dodatku - konkretnie wypłacanego za pełnienie określonych dodatkowych zadań dodatku funkcyjnego. Zgodnie z treścią regulaminu, prawo do otrzymania dodatku tego rodzaju, miałoby przysługiwać począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po tym miesiącu, w którym nastąpiło powierzenie danego stanowiska i rozpoczęcie pełnienia przez nauczyciela danej funkcji. Wyjątek został zastrzeżony dla sytuacji, w której nauczyciel rozpoczynał nowe zadania od pierwszego dnia miesiąca, kiedy to prawo miałby nabyć od początku.
Tworzenie tego typu regulacji nie znajduje żadnego uzasadnienia w przepisach ustawy upoważniającej - a to one wyznaczają porządek, w jakim można tworzyć dany regulamin. Art. 30 ust. 6 pkt 1 Karty Nauczyciela uprawnia do ustalenia kwestii takich, jak wysokość stawek dodatków (za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy) oraz szczegółowe warunki ich przyznawania. Nie oznacza to jednak prawa do decydowania o tym, kiedy dany dodatek (immanentny składnik wynagrodzenia nauczyciela w razie spełnienia warunków określonych w ustawie - nie regulaminie) miałby nie przysługiwać lub kiedy nastąpi początek jego doliczania do pedagogicznej płacy.
Ponadto, wyżej opisany wpis w regulaminie, to definiowanie przez organ czegoś, co zostało uregulowane przez ustawodawcę na tyle klarownie, że nie potrzebuje dookreślania ani powtarzania. Z przepisów art. 39 ust. 1 i 1a Karty Nauczyciela wynika, że zmiana wysokości wynagrodzenia w trakcie trwania stosunku pracy z przyczyn innych niż uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego, następuje istotnie - z pierwszym dniem najbliższego miesiąca kalendarzowego, jeżeli inne przyczyny nie nastąpiły od pierwszego dnia danego miesiąca kalendarzowego.
Nie bez przyczyny ustawodawca nie upoważnił organów do opisywania terminów nabycia prawa do wynagrodzenia czy jego elementów. Zrobił to bowiem sam. Wykraczanie poza zakres upoważnienia ustawowego jest istotnym naruszeniem prawa, które w tym przypadku pociągnęło za sobą stwierdzenie częściowej nieważności uchwały. Ponadto przyjmuje się, że - nie tylko z uwagi na przepisy prawne, lecz również pewnego rodzaju logikę - nie ma sensu definiowania czegoś, co już zdefiniowane zostało w sposób, który może i musi nam wystarczyć.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 3 marca 2025 r. (sygn. PN-II.4131.44.2025)