Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kampania „Puste Ramy”

Kampania „Puste Ramy” fotolia.pl

W wyniku II wojny światowej z polskich zbiorów publicznych, prywatnych i kościelnych zaginęło kilkaset tysięcy dzieł sztuki i dóbr kultury. Część z nich przepadła bezpowrotnie, zniszczona na skutek działań wojennych, pozostałe padły ofiarą systematycznej grabieży prowadzonej zarówno przez wyspecjalizowane grupy działające w szeregach okupacyjnej armii niemieckiej oraz w Armii Czerwonej, jak i zwykłych żołnierzy czy pospolitych złodziei. Już w 1942 r. oceniano, że w samych zasobach muzealnych wyniosły one 50% stanu przedwojennego. Szacunki powojenne mówiły o ponad 516 tysiącach zrabowanych bądź zniszczonych dzieł sztuki, wycenianych łącznie na kilkadziesiąt miliardów ówczesnych dolarów. Puste ramy, pozostawione w niektórych muzeach, to symbol tych strat.

Kampania „Puste Ramy” przypomina o dobrach kultury utraconych przez państwo polskie w czasie II wojny światowej. Popularyzacja tematyki strat wojennych w dziedzinie kultury i prezentacja ich wizerunków może się przyczynić do ich rozpoznania i odnalezienia – sprawić, by przynajmniej niektóre puste ramy i gabloty ponownie wypełniły się dziełami sztuki.

W akcji biorą udział muzea z całej Polski:

  • Muzeum Narodowe w Warszawie
  • Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
  • Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
  • Zamek Królewski na Wawelu
  • Muzeum Narodowe w Krakowie i Muzeum Książąt Czartoryskich
  • Muzeum Narodowe w Gdańsku
  • Muzeum Narodowe w Lublinie
  • Muzeum Zamkowe w Malborku
  • Muzeum Sztuki w Łodzi
  • Muzeum Śląskie w Katowicach
  • Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
  • Muzeum Okręgowe w Toruniu

Źródło: MKiDN

Śr., 2 Lst. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Alicja Cisowska