Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Stan wdrażania Krajowego Systemu Danych Oświatowych

Stan wdrażania Krajowego Systemu Danych Oświatowych fotolia.pl

Do 31 sierpnia 2022 r. zaplanowana jest realizacja przez Centrum Informatyczne Edukacji realizacja projektu "Wdrożenie Krajowego Systemu Danych Oświatowych (KSDO) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa II: Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.10: Wysoka jakość systemu oświaty.

Celem projektu jest pełne produkcyjne wdrożenie rozwiązania informatycznego integrującego bazy danych systemu oświaty, tworzonego w ramach projektu pozakonkursowego realizowanego w okresie od 07.2016 do 05.2020 r. przez Centrum Informatyczne Edukacji pn. „Integracja baz danych systemu oświaty” oraz przygotowanie użytkowników do obsługi systemu. Działania te mają umożliwić wymianę danych pomiędzy wieloma systemami, eliminując wielokrotne wprowadzanie tożsamych danych w oświatowych systemach/ zbiorach danych.

Instytucje realizujące projekt to: Centrum Informatyczne Edukacji (CIE) – Partner wiodący, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Partner merytoryczny oraz IT Systems and Solutions Sp. z o.o. – Partner technologiczny (do 31.03.2020 r.).

W wyniku działań prowadzonych w ramach projektu:

  • zostanie wdrożony zintegrowany system informatyczny dla oświaty,
  • użytkownicy KSDO zostaną przygotowani do obsługi systemu,
  • instytucje systemu oświaty będą realizowały swoje zadania statutowe z wykorzystaniem KSDO, w którym udostępniane będą ujednolicone, rzetelne, spójne, kompletne dane dot. systemu oświaty,
  • szczegółowa dokumentacja KSDO umożliwi szybkie dostosowywanie systemu do zmieniających się przepisów prawa,
  • zostanie zapewniona możliwość pogłębionej analizy zgromadzonych danych z użyciem zewnętrznych systemów analitycznych.

Temat Krajowego Systemu był przedmiotem dyskusji podczas listopadowego posiedzenia Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST.

Jak wynika z informacji przekazanych przez CIE (wg stanu na dzień 15 listopada br.):

1) zintegrowano już 60 baz/systemów danych oświatowych, dla których referencyjnym jest System Informacji Oświatowej, w tym przede wszystkim systemy OKE/CKE do obsługi egzaminów zewnętrznych, SIOEPKZ - Potwierdzającego Kwalifikacje w Zawodzie, Platformę Systemu Ewaluacji Oświaty (NPSEO), Krajowy Rejestr Matur. 

Podczas posiedzenia Zespołu, przedstawiciele CIE podkreślali, że System Informacji Oświatowej jest i pozostanie głównym, referencyjnym systemem dla Krajowego Systemu Danych Oświatowych:

Poniżej zaprezentowano schemat przesyłania danych.

Źródło: Slajd prezentacji CIE, przedstawiony podczas posiedzenia Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST w dniu 16.11.2021 r.

2) zapewniono pełną obsługę egzaminu ośmioklasisty i maturalnego, jednolitą w całym kraju (do tej pory każda 8 OKE miała swój własny system do obsługi egzaminów). Wszyscy uczniowie szkół podstawowych i szkół kończących się maturą poznają swój wynik w tym samym czasie i w ten sam sposób.

3) ujednolicono standardy prezentacji wyników egzaminu ośmioklasisty i maturalnego. Obecnie prezentowane są one w formie tabelarycznej i graficznej, pokazującej wyniki uzyskane przez szkołę w odniesieniu do wyników zagregowanych dla gmin, powiatów, województw i kraju, umożliwiającej założenie filtrów na różnego rodzaju typy danych (np. przedmiot, klasa, zadanie), a dzięki temu pozwalającej np. na wskazanie obszarów, z których uzyskano najlepsze wyniki oraz tych, które wymagają poprawy.

4) zmigrowano wyniki historyczne egzaminu maturalnego ze wszystkich 8 OKE do Krajowego Systemu Danych Oświatowych. Przygotowano założenia do migracji wyników egzaminu eksternistycznego, a następnie szóstoklasisty i gimnazjalnych.

5) utworzono jedno konto użytkownika dla osób zarządzających kilkoma placówkami.

6) umożliwiono wypełnianie e-deklaracji bezpośrednio w systemie przez zdających, a nie jak do tej pory przez dyrektorów szkół na podstawie danych przekazanych w wersji papierowej przez zdających.

Natomiast planowane są kolejne działania zmierzające do wprowadzenia:

  • możliwości przetwarzania opłat elektronicznych,
  • obsługi e-wniosków osób egzaminowanych,
  • pozyskiwania wyników egzaminu maturalnego przez uczelnie wyższe na potrzeby rekrutacji kandydatów.
Czw., 9 Gr. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka