Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

E-wyzwania oświatowe dla samorządów

E-wyzwania oświatowe dla samorządów fotolia.pl

Skuteczna zdolność szkół do wdrażania elementów e-szkoły wiąże się z zapewnieniem im dostępu do szybkiego Internetu, jak również organizacji infrastruktury. Kluczem do sukcesów koncepcji e-szkoły jest zatem odpowiednia polityka JST, która powinna prowadzić do stworzenia szkołom warunków do nauczania w realiach XXI wieku.

Rola jednostki samorządu terytorialnego w kształtowaniu szkoły przyszłości czy e-szkoły jest nadzwyczajna, gdyż bez zaangażowania lokalnych władz nie uda się zrealizować skutecznie spójnego programu informatyzacji, który w równym stopniu obejmie wszystkie placówki oświatowe.

Z punktu widzenia prac nad siecią internetową na terenie gminy najważniejsze znaczenie ma kompleksowe zaplanowanie i strategia rozwoju informatyzacji (szkoły, bowiem są połączone przecież z innymi instytucjami, z którymi muszą współpracować). Planowanie bezpośrednio przekłada się na strategię i ma na celu odpowiedzi na pytania o:

  •     cel działania,
  •     ogólne określenie zapotrzebowania na usługi związane z dostępem do Internetu,
  •     określenie zakresu oferowanych usług,
  •     określenie odbiorców usług,
  •     dobór partnerów w realizacji projektu,
  •     założenia dotyczące eksploatacji sieci,
  •     oszacowanie możliwości pozyskania finansowania projektu,
  •     oszacowanie wkładu własnego
  •     wstępne założenia dotyczące planowanego czasu realizacji przedsięwzięcia.\

Opracowanie planu informatyzacji JST, która ma wspierać budowę społeczeństwa informacyjnego i (w dalszym stadium jego rozwoju) społeczeństwa opartego na wiedzy, jest działaniem złożonym, wymagającym analizy sytuacji społeczno-gospodarczej w JST, określenia priorytetów, identyfikacji czynników i uwarunkowań, które mają wpływ na rozwój infrastruktury i e-usług, kompetencji mieszkańców oraz zasobów informacyjnych. Informatyzacja placówek oświatowych może być realizowana w ramach ogólnego planu informatyzacji JST (i tak najczęściej się dzieje) lub jako oddzielne zadanie JST (tak byłoby lepiej). Proces ten może przebiegać w czterech etapach:

  •     Określenie celów informatyzacji placówek oświatowych,
  •     Sposób rozpoznania potrzeb i stanu infrastruktury informatycznej placówek oświatowych,
  •     Opracowanie planu informatyzacji szkół (zadania, podmioty odpowiedzialne, terminy realizacji, możliwe ramy finansowania),
  •     Wdrożenie planu, monitorowanie i ewaluacja wdrożenia.

Aby wesprzeć jednostki samorządu terytorialnego w realizacji zadań związanych z wdrażaniem e-szkoły, ORE przygotowało pakiet materiałów szkoleniowych adresowanych do samorządowców pt. „E- wyzwania. Rola samorządu w budowaniu szkoły jutra”, które w sposób praktyczny i bardzo przystępny omawiają proces przygotowania i przeprowadzenia informatyzacji placówek oświatowych na terenie jednostki samorządu terytorialnego.

Materiały zostały przygotowane w ramach projektu „ Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym II etap”, były wykorzystywane podczas szkoleń z przedstawicielami samorządów, realizowanych przez Partnera ORE - firmę VULCAN Sp z o.o.

Pakiet materiałów dostępny jest na stronie ORE.

Źródło: ORE

Pt., 6 Lst. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna