Skuteczna zdolność szkół do wdrażania elementów e-szkoły wiąże się z zapewnieniem im dostępu do szybkiego Internetu, jak również organizacji infrastruktury. Kluczem do sukcesów koncepcji e-szkoły jest zatem odpowiednia polityka JST, która powinna prowadzić do stworzenia szkołom warunków do nauczania w realiach XXI wieku.
Rola jednostki samorządu terytorialnego w kształtowaniu szkoły przyszłości czy e-szkoły jest nadzwyczajna, gdyż bez zaangażowania lokalnych władz nie uda się zrealizować skutecznie spójnego programu informatyzacji, który w równym stopniu obejmie wszystkie placówki oświatowe.
Z punktu widzenia prac nad siecią internetową na terenie gminy najważniejsze znaczenie ma kompleksowe zaplanowanie i strategia rozwoju informatyzacji (szkoły, bowiem są połączone przecież z innymi instytucjami, z którymi muszą współpracować). Planowanie bezpośrednio przekłada się na strategię i ma na celu odpowiedzi na pytania o:
- cel działania,
- ogólne określenie zapotrzebowania na usługi związane z dostępem do Internetu,
- określenie zakresu oferowanych usług,
- określenie odbiorców usług,
- dobór partnerów w realizacji projektu,
- założenia dotyczące eksploatacji sieci,
- oszacowanie możliwości pozyskania finansowania projektu,
- oszacowanie wkładu własnego
- wstępne założenia dotyczące planowanego czasu realizacji przedsięwzięcia.\
Opracowanie planu informatyzacji JST, która ma wspierać budowę społeczeństwa informacyjnego i (w dalszym stadium jego rozwoju) społeczeństwa opartego na wiedzy, jest działaniem złożonym, wymagającym analizy sytuacji społeczno-gospodarczej w JST, określenia priorytetów, identyfikacji czynników i uwarunkowań, które mają wpływ na rozwój infrastruktury i e-usług, kompetencji mieszkańców oraz zasobów informacyjnych. Informatyzacja placówek oświatowych może być realizowana w ramach ogólnego planu informatyzacji JST (i tak najczęściej się dzieje) lub jako oddzielne zadanie JST (tak byłoby lepiej). Proces ten może przebiegać w czterech etapach:
- Określenie celów informatyzacji placówek oświatowych,
- Sposób rozpoznania potrzeb i stanu infrastruktury informatycznej placówek oświatowych,
- Opracowanie planu informatyzacji szkół (zadania, podmioty odpowiedzialne, terminy realizacji, możliwe ramy finansowania),
- Wdrożenie planu, monitorowanie i ewaluacja wdrożenia.
Aby wesprzeć jednostki samorządu terytorialnego w realizacji zadań związanych z wdrażaniem e-szkoły, ORE przygotowało pakiet materiałów szkoleniowych adresowanych do samorządowców pt. „E- wyzwania. Rola samorządu w budowaniu szkoły jutra”, które w sposób praktyczny i bardzo przystępny omawiają proces przygotowania i przeprowadzenia informatyzacji placówek oświatowych na terenie jednostki samorządu terytorialnego.
Materiały zostały przygotowane w ramach projektu „ Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym II etap”, były wykorzystywane podczas szkoleń z przedstawicielami samorządów, realizowanych przez Partnera ORE - firmę VULCAN Sp z o.o.
Pakiet materiałów dostępny jest na stronie ORE.
Źródło: ORE