Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Walka o równe szanse dla dzieci z ośrodkowym zaburzeniem słuchu

Walka o równe szanse dla dzieci z ośrodkowym zaburzeniem słuchu fotolia.pl

Rzecznik Praw Dziecka chce modyfikacji zapisów projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Zmiana ma pomóc rozwiązać problem funkcjonowania w systemie edukacji dzieci z ośrodkowym zaburzeniem słuchu.

Marek Michalak, w wystąpieniu generalnym zwrócił się ponownie do Joanny Kluzik-Rostkowskiej, o podjęcie działań umożliwiających specjalną organizację nauki i metod pracy z dziećmi ze zdiagnozowanym ośrodkowym zaburzeniem słuchu na zasadzie równych szans.

W odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika Praw Dziecka z 19 czerwca 2015 roku szefowa resortu edukacji zapewniła, że dostrzega potrzebę opracowania standardów diagnostycznych w zakresie oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów z zaburzeniami słuchu.

- Z deklaracji wynika, że powyższe działania zaplanowano na lata 2014-2020. Nie można uznać tego za satysfakcjonującą odpowiedź – uważa Marek Michalak.

Rzecznik Praw Dziecka zaproponował, aby § 7 ust. 4 ww. projektu rozporządzenia, określającym dokumentację dołączaną do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących, na podstawie której formułowana jest diagnoza o występowaniu u dziecka/ucznia deficytów przetwarzania informacji słuchowej, uzupełnić o „wyniki testów diagnozujących ośrodkowe uszkodzenie słuchu”.

- Zmiana ta wpłynęłaby korzystnie na proces orzekania dla celów edukacyjnych, gwarantując – wszystkim dzieciom z tą niepełnosprawnością – organizację i stosowanie specjalnych metod i form kształcenia na podstawie wydanego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Uwzględnienie tej dokumentacji umożliwia również sporządzenie właściwej diagnozy oraz – w oparciu o nią – wskazanie odpowiednich metod i form wspomagania dziecka – uważa Marek Michalak.

Jeżeli zmiany nie zostaną uwzględnione, nadal część dzieci z diagnozą ośrodkowego zaburzenia słuchu nie będzie otrzymywała orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, co przekłada się na jakość udzielanego im wsparcia.

Źródło: www.brpd.gov.pl

Śr., 8 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka